Re)thinking about teacher training for inclusive education

a case study in a rural school in the interior of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.41779

Keywords:

special education, field education, teacher training

Abstract

When conducting research in both the area of ​​Special Education and Rural Education, we realized the speech practically unanimous of scholars that these areas are permeated by constant struggles, political clashes and overcoming for the realization of rights, even as guaranteed by the Federal Constitution of 1988, which is access to education for all citizens. Preliminary data released by the IBGE regarding the 2020 demographic census show that approximately 19% of the Brazilian population resides in rural areas and, according to the statistical synopsis of basic education released by INEP in relation to the year 2020, the percentage of students with deficiency, autism spectrum disorder or high abilities/giftedness represented less than 3% of the total number of students enrolled in the country's educational systems. These two data reveals that this portion of the population is smaller in number, but this fact is not a justification for exempting them from the same guarantee for people residing in urban areas and do not have deficiency and/or special educational needs, by being Brazilians they have the same rights and, therefore, cannot be deprived of both education and equality of respect and opportunities within society. By following some classes in a rural school in the interior of São Paulo, it was possible to identify attitudinal barriers, prejudices, stigmas, in addition to non-compliance with legal provisions by the school management and teachers with students who have a deficiency and/or special educational needs. In this sense, this article intends, using historical and dialectical materialism, to encourage discussions on these issues based on the observations made by the author with the purpose of (re)thinking teacher education, and then contributing to the advance towards equality rights as well as respect and opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniele Lozano, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Araras, SP, Brasil.

PhD in Education from the Faculty of Education from the University of São Paulo (USP).

References

ALVES, Denise de O. Os desafios para a política e a pesquisa em educação especial no Brasil. In: ALMEIDA, Maria A.; HARYASKI, Maria C. P. I.; MENDES, Enicéia G. (org.). Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. Araraquara: Junqueira & Marin, 2008. p. 48-55.

AMARAL, Lígia A. Diferenças, estigma e preconceito: O desafio da inclusão. In: OLIVEIRA, Marta K.; REGO, Teresa C.; SOUZA, Denise T. R. (org.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002. p. 233-248.

ANDRÉ, Marli E. D. A.; BARRETTO, Elba S. S.; GATTI, Bernadette A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

ARANHA, Antônia V. S.; SOUZA, João V. A. de. As licenciaturas na atualidade: nova crise? Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 69-86, 2013.

BAPTISTA, Claudio A política nacional de educação especial no Brasil: passos para uma perspectiva inclusiva? In: MARTINS, Lucia de A. R.; PIRES, José; PIRES, Gláucia N. L.; MELO, Francisco R. L. V. de (org.). Práticas inclusivas no sistema de ensino e em outros contextos. Natal: EDUFRN, 2008. p. 19-33.

BENATTI, José H. Apropriação privada dos recursos naturais no Brasil: séculos XVII ao XIX (estudo da formação da propriedade privada). In: NEVES, Delma P. (org.). Processos de constituição e reprodução do campesinato no Brasil 2. São Paulo: UNESP, 2009. p. 211-238.

BEZERRA, Maria C. S.; BEZERRA NETO, Luiz. Educação para o campo em discussão: reflexões sobre o programa escola ativa. São José: Premier, 2011.

BEZERRA NETO, Luiz. Avanços e retrocessos na educação rural no Brasil. 2003. 221f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

BOZZINI, Isabela C. T.; LOZANO, Daniele; SILVA, Gilson B. R. da. Os cursos de graduação pela ótica dos censos do ensino superior dos anos 2009 e 2019. In: GIACHETI, Celia Maria (coord.). Anais [do] V Congresso Nacional de Formação de Professores e XV Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. São Paulo: UNESP, 2021. p. 402-413.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988.

BRASIL. Decreto n. 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Brasília: Presidência da República, 2009a.

BRASIL. Decreto n. 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília: Presidência da República, 2010.

BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, 1961.

BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1971.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República, 2015.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, 2008a.

BRASIL. Resolução n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2002.

BRASIL. Resolução n. 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2008b.

BRASIL. Resolução n. 4, de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: Ministério da Educação, 2009b.

BUENO, José G. S. As políticas de inclusão escolar: uma prerrogativa da educação especial? In: BUENO, José G. S.; MENDES, Geovana M. L.; SANTOS, Roseli A. (org.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Araraquara: Junqueira & Marin, 2008. p. 43-63.

CALDART, Roseli S. Caminhos para transformação da escola. In: AUED, Bernardete W.; VENDRAMINI, Célia R. (org.). Temas e problemas no ensino em escolas do campo. São Paulo: Outras Expressões, 2012. p. 23-57.

CALDART, Roseli S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: CALDART Roseli S.; CERIOLI, Paulo R.; KOLLING, Edgar J. (org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do

Campo, 2002. p. 18-25.

CARVALHO, Raquel A. de; PASSOS, Joana C. dos; ROCHA, Eliene N. Educação do Campo: um olhar panorâmico. 2005. Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/educacao-no-campo/educacao-do-campo-um-olhar-panoramico.pdf. Acesso em: 3 ago. 2021.

CURY, Carlos R. J. Educação e Contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

HEREDIA, Beatriz M. A. de. O campesinato e a plantation: a história e os mecanismos de um processo de expropriação. In: NEVES, Delma P.; SILVA, Maria A. de M. (org.).Processos de constituição e reprodução do campesinato no Brasil 1. São Paulo: UNESP, 2008. p. 39-68.

IMBERNÓN, Francisco. La profesión docente desde el punto de vista internacional ¿qué dicen los informes? Revista de Educación, [S.l.], v. 340, n. 1, p. 19-86, 2006.

LOZANO. Daniele. A interface entre educação especial e educação do campo em uma escola municipal do interior paulista: um estudo de caso. 2019. 308 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

LOZANO, Daniele; MASINI, Elcie A. F. S. Quando se tem direitos: o atendimento educacional especializado em uma escola do campo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO: “EDUCAÇÃO PÚBLICA COMO DIREITO: DESAFIOS E PERSPECTIVAS NO BRASIL CONTEMPORÂNEO”, 7., Bauru, 2019. Anais [...]. Bauru: UNESP, 2019. Disponível em: https://hospeda.fc.unesp.br/cbeunesp/anais/index.

php?t=TC2019032902299#. Acesso em: 30 ago. 2023.

MARCOCCIA, Patrícia C. de P. Interface da educação especial com a educação do campo: a (in)visibilidade dos alunos com necessidades educacionais especiais nas escolas públicas do campo. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 33., 2010, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2010. p. 1-5.

MARSIGLIA, Ana C. G. A prática pedagógica histórico- -crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas: Autores Associados, 2011.

MARTINS, Marcos F. Marx, Gramsci e o conhecimento: ruptura ou continuidade? Campinas: Autores Associados, 2008.

MASINI, Elcie A. F. S. Uma experiência de inclusão: providências, viabilizações e resultados. Educar em Revista, Curitiba, n. 23, p. 29-43, 2004.

MAZZOTTA, Marcos J. da S. Inclusão escolar e educação especial: das diretrizes à realidade das escolas. In: ALMEIDA, Maria A.; MENDES, Enicéia G. (org.). Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010. p. 79-88.

NEVES, Delma P. Formas tuteladas de condição camponesa: colonato e morada na agroindústria exportadora. In: NEVES, Delma P.; SILVA, Maria A. de M. (org.). Processos de constituição e reprodução do campesinato no Brasil 1. São Paulo: UNESP, 2008. p. 137-162.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. Declaración de Salamanca. Paris: UNESCO, 1994.

OSÓRIO, Antônio C. do N. Escolarização: práticas sociais, culturais e pedagógicas – fragmentos de uma realidade seletiva. In: ALMEIDA, Maria A.; MENDES, Enicéia G. (org.). Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010. p. 89-98.

PAULO NETTO, José. Relendo a teoria marxista da história. In: LOMBARDI, José C.; SANFELICE, José L.;SAVIANI, Dermeval (org.). História e história da educação: o debate teórico-metodológico atual. Campinas: Autores Associados, 2000. p. 50-64.

PIRES, Marília F. de C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, n. 1, p. 83-94, 1997.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 99-134, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e especificidade da educação. In: SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008. p. 11-22.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SEYFERTH, Giralda. Imigrantes colonos: ocupação territorial e formação camponesa no Sul do Brasil. In: NEVES, Delma P. (org.). Processos de constituição e reprodução do campesinato no Brasil 2. São Paulo: UNESP, 2009. p. 39-64.

VAILLANT, Denise. Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: políticas en Lationoamérica.Revista Educación, [S.l.], v. 340, n. 1, p. 117-140, 2006.

Published

2023-09-13

How to Cite

Lozano, D. (2023). Re)thinking about teacher training for inclusive education: a case study in a rural school in the interior of São Paulo. Educação Por Escrito, 14(1), e41779 . https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.41779

Issue

Section

Dossiê: A Formação de professores e a educação inclusiva: avanços, desafios