Assessment policies on a large scale
Analysis based on Weber
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38399Keywords:
Assessment of Learning in Process, Prova Brasil, WeberAbstract
The following paper is linked to a theoretical approach about a prominent issue in Brazilian education, which are large-scale assessments. We aim to make notes on the standardized tests in the school context with the help of Max Weber’s sociology. We elected two external assessments. Both tests are from the public school system: the first, Prova Brasil, nationwide, which evaluates the fifth and ninth years; and the second, developed by the State Education Department of São Paulo, affiliated to the first, entitled Assessment of Learning in Process (Avaliação de Aprendizagem em Processo, AAP in Portuguese), the latter being the target of our discussions since the formation in the professional master’s degree. The arguments start from the analysis of the situation in which the student, the assessed subject, is submitted throughout his career in free schooling to the scales of rationalized measures, as we will highlight through the Weberian theory, which does not take into account aspects such as management, training teaching staff, conditions and funds allocated to educational systems, due to excessive concern about the indexes.
Downloads
References
ASSIS. Lei nº 5.740, de 24 de abril de 2013. Obriga as Escolas Municipais do Ensino Fundamental a fixarem placas com o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) em suas entradas. Diário Oficial de Assis, Assis, 29 abr. 2013. Disponível em: https://www.assis.sp.gov.br/diario_impresso/2013/edicao_1763.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas. Quantos pontos valem a escola de nossos filhos. Diário de Assis, Assis, 7 ago. 2013. Caderno Opinião, p. 2.
CARVALHO, Alonso Bezerra de. Desencantamento do mundo e ética na ação pedagógica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 585-587, maio/ago. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n2/a11v36n2.pdf. Acesso em: 16 jun. 2019.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre, Artmed, 1999.
PRADO, Michelle de Souza. Análise da Matriz de Competência em uma aplicação real: Avaliação da Aprendizagem em Processo de Língua Portuguesa da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. 2016. 84 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis, 2016.
PINTO, José Marcelino Rezende. Dinheiro traz felicidade? A relação entre insumos e qualidade na educação. Arquivos Analíticos de políticas educativas, [S. l.], v. 22, n. 19, p. 1-20, abr. 2014. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1378. Acesso em: 20 jun. 2019.
RAMOS, Guerreiro. A sociologia de Max Weber. Revista do Serviço Público, [S. l.], v. 57, n. 2, p. 267-282, ago. 2006. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/200/205. Acesso em: 10 jun. 2019.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Avaliação da Aprendizagem em Processo. Comentários e recomendações pedagógicas. Subsídios para o Professor de Língua Portuguesa. 8º ano/ 1º semestre. São Paulo: SE, 2015. 32 p.
WEBER, Max. Ciência e Política: duas vocações. SP: Cultrix, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.