Assessment policies on a large scale

Analysis based on Weber

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38399

Keywords:

Assessment of Learning in Process, Prova Brasil, Weber

Abstract

The following paper is linked to a theoretical approach about a prominent issue in Brazilian education, which are large-scale assessments. We aim to make notes on the standardized tests in the school context with the help of Max Weber’s sociology. We elected two external assessments. Both tests are from the public school system: the first, Prova Brasil, nationwide, which evaluates the fifth and ninth years; and the second, developed by the State Education Department of São Paulo, affiliated to the first, entitled Assessment of Learning in Process (Avaliação de Aprendizagem em Processo, AAP in Portuguese), the latter being the target of our discussions since the formation in the professional master’s degree. The arguments start from the analysis of the situation in which the student, the assessed subject, is submitted throughout his career in free schooling to the scales of rationalized measures, as we will highlight through the Weberian theory, which does not take into account aspects such as management, training teaching staff, conditions and funds allocated to educational systems, due to excessive concern about the indexes.

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Author Biographies

Michelle de Souza Prado, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC), Assis, SP, Brasil.

Mestre em Letras pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Assis, SP, Brasil. Especialista em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); Atendimento Educacional Especializado (UEM); e Mídias na Educação e Libras (UNICENTRO). Graduada em Letras (Habilitação Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Assis, SP, Brasil. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), em São Carlos, SP, Brasil. Tem experiência docente em redes públicas de ensino. Vinculada à Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, SEDUC, Assis, SP como docente de língua materna.

Daniela Nogueira de Moraes Garcia, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Assis, SP, Brasil.

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), SP, Brasil. Professora Livre Docente na Universidade Estadual Paulista, Campus de Assis, SP, Brasil. Integra o Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília.

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Published

2022-11-07

How to Cite

Prado, M. de S., & Garcia, D. N. de M. (2022). Assessment policies on a large scale: Analysis based on Weber. Educação Por Escrito, 13(1), e38399. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38399