University teaching

Teachers that work in licensing and bacheloring courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.37536

Keywords:

Teacher training, College education, Graduation, Bachelor degree

Abstract

This study aimed to understand the aspects of university teaching and its relationship with training, teaching knowledge and teaching practices, based on the research findings of dissertations, theses and articles. It is based on authors such as García (1999), Gauthier et al (1998), Tardif (2002), Pimenta and Anastasiou (2014), for the discussion on teaching. With methodology, the State of the Question type research was used, with data collection carried out on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and on the Periodicals Portal of the Coordination for the Improvement of Level Personnel Superior (CAPES). It is concluded that there is a gap in the discussion of university teaching by teachers who work in two modes, undergraduate and bachelor’s degrees, as well as the perspectives on the mobilization of teaching knowledge for the exercise of the profession.

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Author Biographies

Rachel Rachelley Matos Monteiro, Faculdade Ari de Sá (FAS), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE), em Fortaleza, CE, Brasil; especialista em Educação Infantil pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, MS, Brasil. Professora da Educação Básica e do Ensino Superior em redes privadas de ensino, em Fortaleza, CE, Brasil. 

Mayara Alves Loiola Pacheco, Prefeitura Municipal de Pacatuba, Pacatuba, Ceará, Brasil.

Doutoranda e mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE), em Fortaleza, CE, Brasil. Professora da Prefeitura Municipal de Pacatuba, em Pacatuba, CE, Brasil.

Maria de Lourdes da Silva Neta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Maranguape, CE, Brasil.

Doutora e mestra em Educação Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE), em Fortaleza, CE, Brasil. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), em Maranguape, CE, Brasil. 

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) em Fortaleza, CE, Brasil. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), em Natal, RN. Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil. 

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Published

2022-08-24

How to Cite

Monteiro, R. R. M., Pacheco, M. A. L., Neta, M. de L. da S., & Junior, A. G. M. (2022). University teaching: Teachers that work in licensing and bacheloring courses. Educação Por Escrito, 13(1), e37536. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.37536