The benefits of PIBID for the training of undergraduates in Biological Sciences at a higher education institution in Uruçuí, Piauí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.36578

Keywords:

teaching graduation, education, difficulties, qualification

Abstract

The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program has emerged as a possibility to improve the education of basic education teachers, inserting students from the first half of the undergraduate courses in the school. The objective of this work was to verify the contributions of PIBID to the improvement of the formation of the graduates in biological sciences of a higher education institution of Piauí, understanding how the lived experiences helped them in the teaching graduation. Data collection was performed through semi-structured questionnaires, applied in the higher education institution itself, which carried out a qualitative and quantitative analysis of the content obtained. The main benefits manifested by the interviewed undergraduates were: the bridge between theory and practice; acquisition of experience; observation of possible difficulties; development of new teaching methodologies; interaction between basic and higher education and familiarization with the school space. The relevance of the study is to unveil the role of PIBID in improving the training of teachers that will act in the basic education of brazilian public schools and the impacts that the program generates on the quality of public education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luís Henrique Ferreira Maia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Uruçuí, PI, Brasil.

Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), em Uruçuí, PI, Brasil. 

Rafaela dos Santos Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Uruçuí, PI, Brasil.

Licencianda em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), em Uruçuí, PI, Brasil. 

Mayara Danyelle Rodrigues de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Uruçuí, PI, Brasil.

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), em Teresina, PI, Brasil. 

Maria Aparecida Vieira dos Santos Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Uruçuí, PI, Brasil.

Licenciando em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), em Uruçuí, PI, Brasil. 

References

AMBROSETTI, N. B.; CALIL, A. M. G. C.; ANDRÉ, M.E.D.A.; ALMEIDA, P. C. A. O PIBID e a aproximação entre universidade e escola: implicações na formação profissional dos professores. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 10, n. 2, p. 369-392, 2015.

BRASIL. Portaria nº 46, de 11 de abril de 2016. Aprova o Regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – Pibid. Brasília: Ministério da Educação: Capes, 2016. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/15042016-Portaria-46-Regulamento-PIBID-completa.pdf. Acesso em: 29 mar. 2019.

CARVALHO, D. C.; QUINTEIRO J. A formação docente e o PIBID: dilemas e perspectivas em debate. EntreVer, Florianópolis, v. 3, n. 4, p. 1-12, 2013.

CERVO, Amado Luiz; SANTOS, J. V.; MENEZES, M. C. F. As Contribuições do PIBID na Formação Inicial dos Professores dos Cursos de Licenciatura. REVASF, Petrolina, v. 8, n. 16, p. 99-126, maio/ago. 2018.

COELHO, T. C. N.; SILVA, J.; RIBEIRO, L. A Formação Inicial de Professores Através do PIBID. Caderno Científico Fagoc de Graduação e Pós-Graduação, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 35-43, 2017.

CORRÊA, K. R. C.; BATISTA, L. A. PIBID em prática: relato de experiências sob o olhar das supervisoras na escola. In: SIMPÓSIO SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 5., 2013, Tubarão, SP. Anais [...]. Tubarão: SIMFOP, 2013. p. 1-8.

GERHARDT, T. A.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOMES, M. P.; AMORIM, B. A. A importância do PIBID para a iniciação à docência na UNIFEBE e as contribuições para a educação básica de Brusque e região. Cadernos do PIBID, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 10-19, 2016.

HARDOIM, R. L. A.; SILVA, T. L.; CHAVES, I. M. B. Narrativas de Formação Docente no Procedência e no PIBID. REVISTA @mbienteeducação, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 74-84, jan./jun. 2017.

MARTELET, M.; MOROSINI, M. C. O programa de bolsas de incentivo à docência (PIBID) e a abordagem do ciclo das políticas: estabelecendo relações entre a formação de professores, a universidade e o contexto emergente. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 68-80, 2015.

PIRES, J. C. M.; RODRIGUES, A. F.; FEITOSA, E. M. A.; SOUSA, J. M.; SANTOS, L. E. T.; ARAÚJO, N. L. S. Investigação Sobre A Importância Do Estágio E Do Pibid Para Formação Docente Dos Alunos Do Curso De Licenciatura Em Química Da Facedi/Uece. In: ENCONTRO REGIONAL DE QUÍMICA, 5.; ENCONTRO NACIONAL DE QUÍMICA, 4., 2015, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Blucher, 2015. p. 138-147.

RODRIGUES, M. U.; SILVA, L. D.; MISKULIN, R. G. S. O processo de constituição do PIBID como política pública educacional no Brasil: um panorama da legislação e dos editais. In: CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2.; CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 12., 2011, Águas de Lindóia. Anais [...]. São Paulo: UNESP: PROGRAD, 2014. p. 7984-7996. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/141660. Acesso em: 12 maio 2019.

SANTANA, A. S.; OLIVEIRA, V. L. B. Reflexões Acadêmicas Durante a Formação Inicial de Professores em Ação no PIBID de Biologia UEL. Revista Eletrônica PróDocência UEL.Ed., [S. l.], n. 2, v. 1, p. 2-5, 2012.

SANTOS, J. V.; MENEZES, M. C. F. As Contribuições do PIBID na Formação Inicial dos Professores dos Cursos de Licenciatura. REVASF, Petrolina, v. 8, n. 16, p. 99-126, maio/ago. 2018.

SANTOS, L. M. C.; ALMEIDA, W. S.; TEIXEIRA, G. B.; MACEDO, J. F.; LIMA, L. S.; SANTOS, E. J. S.; NUNES, M. M.; CARDOSO, S. C.; REIS, Y. F. S.; SUSSUCHI, E. M. A Influência do PIBID no Processo de Formação Inicial dos Licenciandos em Química da UFS/São Cristóvão. Scientia Plena, v. 11, n. 6, 2015.

SILVA, Andreia Aurelio. Repercussões das atividades desenvolvidas pelos projetos institucionais da UFSM no âmbito do PIBID/Capes/MEC em escolas públicas de educação básica. Orientador: Eduardo Adolfo Terrazzan. 2012. 376 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7039/SILVA%2c%20ANDREIA%20AURELIA%20DA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 nov. 2022.

SOUSA, L. A. L. Influências do PIBID na Formação dos Acadêmicos do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Em Ciências Naturais) – Universidade Federal do Maranhão, São Bernardo, 2017.

SOUZA, R. M. Q. O Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência Numa Universidade da Grande São Paulo: depoimentos, contradições e reflexões preliminares. Acta Scientiarum, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 309-316, 2014.

SOUSA, L. A. L. Influências do PIBID na Formação dos Acadêmicos do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Em Ciências Naturais) – Universidade Federal do Maranhão, São Bernardo, 2017.

SOUZA, R. M. Q. O Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência Numa Universidade da Grande São Paulo: depoimentos, contradições e reflexões preliminares. Acta Scientiarum, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 309-316, 2014.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, [S. l.], v. 31, n. 61, p. 21-44, 2017.

Published

2022-11-23

How to Cite

Maia, L. H. F., Rodrigues, R. dos S., Oliveira, M. D. R. de, & Soares, M. A. V. dos S. (2022). The benefits of PIBID for the training of undergraduates in Biological Sciences at a higher education institution in Uruçuí, Piauí. Educação Por Escrito, 13(1), e36578. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.36578