Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41235

Keywords:

Portuguese as an Additional Language, Portuguese as a Welcoming Language, Applied Linguistics, Human Rights

Abstract

Portuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil.

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Author Biographies

Luciane Corrêa Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora Associada da Faculdade de Letras (FALE) e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN). Coordena o projeto Pró-Imigrantes PROEX-UFMG que prepara estudantes imigrantes, refugiados, apátridas e residentes portadores de visto humanitário para o ENEM Em 2021, foi professora visitante na Freie Universität Berlim (DAAD) e atualmente faz pós-doutorado no PPG-Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 

Daiane Joice da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduada em Letras – Licenciatura em Português e Francês pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil.

Lívia Elisa Lemos Melo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduada em Letras – Licenciatura em Português e Alemão. Mestranda em Estudos da Linguagem na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil.

Yasmin Guimarães de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Letras – Licenciatura em Português pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil.

Ana Luíza Ferreira Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Letras – Licenciatura em Português e Espanhol pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil. 

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Published

2022-09-29

How to Cite

Ferreira, L. C., Silva, D. J. da, Melo, L. E. L., Lima, Y. G. de, & Vieira, A. L. F. (2022). Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil. Letrônica, 15(1), e41235. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41235

Issue

Section

Portuguese as an Additional Language in international contexts