Dominant literacy and social practice

Reflections about the legal language and the power relationship with the jurisdicted

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38712

Keywords:

Literacy, Legal language, Jurisdiction, Symbolic Power

Abstract

Know who the language of the language in any community of speech is to communicate. In the space of legal spaces, whether courts, forums, courtroom or forensic secretaries, as reading and writing skills are of important importance to the citizen participant and in such a comprehensive manner and have the same guarantee of access to justice, provision according to the Brazilian constitutional text. That said, this article aims to reflect, to what extent, legal language represents an instrument of power and segregation between the and justice, considering the linguistic style present in judicial decisions and the lack of social literacy for the performance of man in spaces institutionalized. This analysis was carried out in the United States after the social literacy of Angela Kleiman (1995), Tfouni (1995) and Soares (2004) and, although it is, the concept of symbolic power of the sociologist Pierre Bourdieu (1989). Why, if the idea is of a certain sense, it is unintelligible, unintelligible, with a judicial decision emanating from a TRF judge. in the year 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luzia Fernandes, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, PI, Brasil.

Especialista em Linguística pela Universidade Estadual do Piauí (UESP/PI), em Teresina, PI, Brasil; professora do Colégio Militar Tiradentes V, Timon, MA, Brasil.

References

BARTON; David; HAMILTON, Mary. Local literacies: Reading and writing one Community. London and New York: Routledge, 1998.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. Disponível em: http://www.ipeq.quimica.ufg.br/up/426/o/bourdieu_pierre._o_poder_simbolico.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2008.

FREIRE, Paulo. Ideologia e educação: reflexões sobre a não neutralidade da educação. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1981.

HEATH, Shilei Brice. Protean shapes in literacy events: ever-shifting oral and literate traditions. In. TANNEN, D. (ed.). Spoken and written language: exploring orality and literacy. Norwood, N. J.: Ablex, 1982. p. 93.

KLEIMAN, Ângela B. (org.). Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

MAGALHÃES NETO, Pedro R. Eventos de letramento em situação carcerária. Teresina: Editora F. G. Com de Equipamentos e Serviços, 2017.

MORTATTI, Maria do Rosário. Longo. Educação e Letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

RIOS, Guilherme V. Letramentos do mundo da vida e letramentos de sistemas: revisitando os letramentos dominantes. Revista Signótica – UFG, Goiás, v. 25, n. 2, 2013.

RODAS, Sérgio. Manifesto antiformalista. Revista Consultor Jurídico, 25 maio 2015. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2015-mai-25/juiz-faz-decisao-linguagem-coloquial-combater-juridiques. Acesso em: 20 jun. 2019.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 jun. 2019

STREET, Brian. (org) Cross-Cultural Approaches to Literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

STREET, Brian V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

TFOUNI, Leda Veridiani. Adultos não alfabetizados: o avesso do avesso. Campinas: Pontes, 1988.

TFOUNI, Leda Veridiani. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

2021-06-10

How to Cite

Fernandes, L. (2021). Dominant literacy and social practice: Reflections about the legal language and the power relationship with the jurisdicted. Letrônica, 14(2), e38712. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38712