Violence, disillusionment and survival in “Tio me dá só cem” by João Melo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.38573

Keywords:

Subalternity, Disillusionment, Violence

Abstract

This paper intends to evaluate the representations and symbolism of spaces, showing their relations with processes of violence, disillusionment and resistance in the short story “Tio me dá só cem”, by João Melo. To this end, we will highlight the presentation of life on the streets and the narrator’s condition of subalternity, starting from the relationship he establishes with such space. By analyzing the space and its implications in the construction of the characters we will have a perspective of the representation of chaos in the fictional society, very taxing of the real one, making evident the representation of a society that, in crisis, lives the impacts of war, neocolonialism and capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Cristine Gomes de Souza, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil.

Doutora em Literatura Comparada na Universidade Federal Fluminense (UFF), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; mestre em Estudos de Literatura pela Universidade Federal Fluminense Fluminense (UFF), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; graduada em Letras Português/Literatura pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), em Seropédica, RJ, Brasil e Universidade de Coimbra, em Portugal. 

References

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: A África na filosofia da cultura. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ARAÚJO, Maria Paula Nascimento; SANTOS, Myrian Sepúlveda. História, memória e esquecimento: Implicações políticas. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 77, p. 95-111, 2007.

ARENDT, Hanna. Origens do Totalitarismo. Tradução de Roberto. Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Unicamp, 2011.

BANDEIRA, Manuel. O bicho. In: BANDEIRA, Manuel Estrela da vida inteira: poesias reunidas. 2. ed. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora/ INL, 1970. p. 196.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila et al. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

BITTENCOURT, Marcelo. A história contemporânea de Angola: seus achados e suas armadilhas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE A HISTÓRIA DE ANGOLA. CONSTRUINDO O PASSADO ANGOLANO: AS FONTES E A SUA INTERPRETAÇÃO, 2., 1997, Luanda. Actas [...]. Luanda: Comissã o nacional para as comemoraçõções dos descobrimentos portugueses, 2000. p. 161-181.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva.10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

HALL, Stuart; ITUASSU, Arthur (org.). Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Apicuri, 2016.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 103-133.

HAYDÚ, Marcelo. Refugiados angolanos em São Paulo: entre a integração e a segregação. Revista Ponto e Vírgula, São Paulo, n. 5, p. 117-184, 2009.

KI-ZERBO, Joseph. Para quando a África? Entrevista com René Holenstein. Tradução de Carlos Aboim de Brito. Rio de Janeiro: Pallas, 2009.

MELO, João. Filhos da Pátria. Luanda: Editorial Nizila, 2001.

RIBEIRO. Roberto Carlos. Resenha: Filhos da pátria. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 99-112, out./dez. 2008.

SAID, Edward W. Cultura e Imperialismo. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

SAID, EDWARD W. Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009a.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: MENESES, Maria Paula; SANTOS, Boaventura Souza. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009b. p. 135-177.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Modernidade Identidade e a Cultura de Fronteira. Tempo Social, São Paulo, v. 1-2, n. 5, p. 31-52,1994.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SARLO, Beatriz. Tempo passado – Cultura da memória e guinada subjetiva. Tradução de Rosa Freire d’Águiar. Belo Horizonte: Companhia das Letras: Editora da UFMG, 2007.

SCHMIDT, Simone Pereira. Onde está o sujeito pós-colonial? (Algumas reflexões sobre o espaço e a condição pós-colonial na literatura angolana). Abril, Niterói, v. 2, n. 2, p. 136-147, 2009.

SILVA, Márcio Seligmann. Literatura e Trauma. Pro-Posições, Campinas, v. 3, p. 135-153, 2002.

SILVA, Márcio Seligmann. Narrar o Trauma – A questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 20, p. 65-82, 2008.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? 1. ed. reimpressão. Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.

TODOROV, Tzvetan. Memória do mal, tentação do bem: indagações sobre o século XX. Tradução de Joana Angélica D’Ávila. São Paulo: Arx, 2002.

Published

2022-10-20

How to Cite

Souza, R. C. G. de. (2022). Violence, disillusionment and survival in “Tio me dá só cem” by João Melo. Letrônica, 15(1), e38573. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.38573

Issue

Section

James Baldwin, in the age of black lives matter