Feminism and intolerance: an analysis of Roraima state laws

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.2.36253

Keywords:

Gender studies, State Law, Roraima, Schools, Decoloniality

Abstract

This article aims at discussing about Gender Studies in the school context, backgrounded by the state laws nº 1245/2018 and nº 1323/2019, the former prohibits any mention of gender studies in state and private schools in the state of Roraima, and the latter states stipulates the appreciation of women and the fight against sexism in the public schools of Roraima, tacitly repealing the previous law. It is understood here that schools should be a space that encourages critical thinking and fosters dialogue and reflection without prejudice. The clash between both laws can be considered an unmistakable example of the intensification of hate discourse that have escalated with political polarization in Brazil in recent years. Inspired by Latin American decolonial thinking and Gender Studies, this article reflects upon the impact of these laws and their significance for Roraimense society today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Júlia Martins de Souza, Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, RR

Doutora em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, Florianópolis, SC, Brasil), professora da Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, RR, Brasil.

References

BANDEIRA, Lourdes Maria. Violência de gênero: a construção de um campo teórico e de investigação. In: HOLLANDA, Heloísa B. (org.). Pensamento Feminista Brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

BIROLI, Flávia. Gênero e Desigualdades: limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

BIROLI, Flávia; MIGUEL, Luis Felipe. Feminismo e Política. São Paulo: Boitempo, 2014.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

COSTA-BERNARDINO, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

DUARTE, Constância L. Feminismo: uma história a ser contada. In: HOLLANDA, Heloísa B. (org.). Pensamento Feminista Brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança Social. Brasília: Editora da UnB, 2016.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FIPE. Pesquisa sobre Preconceito e Discriminação no Ambiente Escolar. Brasília FIPE; MEC; INEP, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diversidade_apresentacao.pdf. Acesso em: 31 out. 2019.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, jan./abr. 2016. https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003

INEP. FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Atlas da violência 2019. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2019. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/relatorio_institucional/190605_atlas_da_violencia_2019.pdf. Acesso em: 31 out. 2019.

LUGONES, María. Colonialidad y Género: hacia un feminismo descolonial. In: MIGNOLO, Walter et al. (org.). Género y Descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2014.

MIGNOLO, Walter et al. (org.). Género y Descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2014.

MIGNOLO, Walter; WALSH, Catherine. On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Duke University Press Books, 2018. https://doi.org/10.1215/9780822371779

PITANGUY, Jacqueline. A carta das mulheres brasileiras aos constituintes: memórias para o futuro. In: HOLLANDA, Heloísa B. (org.). Pensamento Feminista Brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

RORAIMA. Lei nº 1.322, de 31 de julho de 2019. Dispõe sobre a valorização das mulheres e o combate ao machismo na rede pública estadual de ensino de Roraima. Antonio Denarium Governador do Estado de Roraima. Boa Vista: Diário Oficial nº 3.530, 2019. p. 2.

RORAIMA. Lei nº. 1.245, de 02 de fevereiro de 2018. Dispõe sobre a proibição de atividades pedagógicas que visem à reprodução do conceito de ideologia de gênero na grade curricular das Escolas Estaduais públicas e privadas do Estado de Roraima, e dá outras providências. Suely Campos Governadora do Estado de Roraima. Boa Vista: Poder Judiciário; Tribunal de Justiça do Estado de Roraima; Comissão Permanente de Legislação e Jurisprudência, 2018. Disponível em: https://www.tjrr.jus.br/legislacao/phocadownload/leisOrdinarias/2018/1245.pdf. Acesso em: 31 out. 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa et al. Epistemologías del Sur. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Coímbra: Centro de Estudos Sociais – CES, 2018. Libro digital, PDF.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo, 2016.

WALSH, Catherine. Interculturalidade y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro”

desde la diferencia colonical. In: El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007

Published

2020-02-16

How to Cite

de Souza, M. J. M. (2020). Feminism and intolerance: an analysis of Roraima state laws. Letrônica, 13(2), e36253. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.2.36253