Conception and collapse of the paternal image in the book When my father met the ET it was a hot day, by Lourenço Mutarelli

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33499

Keywords:

Image. Memory. Comics. Photography. Father.

Abstract

encontrou com o ET fazia um dia quente (2011), Mutarelli escapes from the comics that consecrated him and presents a “memory” book full of “false” photographs that tells about a past and unreal time. In this memory’s distortion we find an insistent reproduction of the paternal figure. The father is repeated and distorted in the pictures of the book, images are mismatched, blurred and inconsistent as a fake reminder of an alien encounter. In the illustrations, an “imperfect” repetition of the paternal figure proclaims a desire for remembrance and fixation of its materiality, that is, the artist seeks to preserve and isolate this image from the place and from the time of its “real” apparition (BERGER, 1982). In this procedure, Mutarelli’s work dialogues with the specificity of the image as memory and receptacle of the longing for permanence and denial of death. Based on these assumptions, we intend to verify how the construction of this character takes place in the development of the work and as it evokes the essential process of temporality of the image, which only has reality insofar as it refers to knowledge and values previously acquired, that is, recalled (FRANCASTEL, 1998).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Aparecida dos Santos Fernandes, Universidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Letras, Curitiba, PR

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com ênfase em Literatura e outras linguagens. Doutoranda do programa de Pósgraduação em Letras da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Roteirista e autora de livros infantis.

References

AGAMBEN, Giorgio. O rosto. In: Mezzi senza fine. Note sulla politica. Tradução Murilo Duarte Costa Corrêa. Bollati Boringhieri: Torino, 1996, p. 74-80.

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução e apresentação de Selvino José Assmann. - São Paulo: Boitempo, 2007.

BERGER, John. Modos de ver. São Paulo: Martins Fontes, 1982.

CHAVES, Wilson Camilo. Considerações a respeito do conceito de real em Lacan. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 41-46, jan./mar. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v14n1/a06v14n1.pdf> Acesso em 20 Fev. 2019.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

PATLAGEAN, Evelyne. “A história do imaginário”. (1990) In: LE GOFF. A nova história. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, pp. 291-318.

FRANCASTEL, Pierre. A imagem, a visão e a imaginação. Trad. Fernando Caetano. Lisboa: Edições 70, 1998.

FLUSSER, Vilém. A escrita: Há futuro para a escrita? Trad. Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MCGUIRE, Richard. Aqui. Tradução Érico Assis. 1ª edição. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2017.

MUTARELLI, Lourenço. Quando meu pai se encontrou com o ET fazia um dia quente. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MUTARELLI, Lourenço. A caixa de areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MUTARELLI, Lourenço. Diomédes: A trilogia do acidente, edição completa. São Paulo: Companhia das letras, 2012.

MUTARELLI, Lourenço. O cheiro do ralo. São Paulo: Companhia das letras, 2002.

MUTARELLI, Lourenço [et al.]. O grifo de Abdera. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. In. SAMAIN, Etienne (Org.) Como pensam as imagens. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2012.

SPIEGELMAN, Art. Breakdowns: retrato do artista quando jovem %@. Tradução Vanessa Bárbara. São Paulo: Companhia das letras, 2009.

RAJEWSKY, Irina O. “Intermidialidade, intertextualidade e ‘remediação’”. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira. (Org.) Intermidialidade e estudos Interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

RICOEUR, Paul. Memória, história e esquecimento. Conferência foi escrita e proferida em inglês por Paul Ricoeur a 8 de Março de 2003 em Budapeste sob o título “Memory, history, oblivion” no âmbito de uma conferência internacional intitulada “Haunting Memories? History in Europe after Authoritarianism”. Disponível em: http://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/memoria_historia. Acesso em: 09 Jan. 2018.

TRIGO, Luciano. Lourenço Mutarelli: “Meu pai é uma figura central na minha vida”. Portal G1. Publicado em 15/11/2015. Disponível em: http://g1.globo.com/pop-arte/blog/maquina-de-escrever/post/lourenco-mutarelli-meu-pai-e-uma-figura-central-na-minha-vida.html. Acesso em: 10 Mai. 2018.

Published

2019-12-16

How to Cite

Fernandes, C. A. dos S. (2019). Conception and collapse of the paternal image in the book When my father met the ET it was a hot day, by Lourenço Mutarelli. Letrônica, 12(3), e33499. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33499