Photography as fiction-image in Alice in Wonderland, by Suzy Lee

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33357

Keywords:

Fiction-image. Montage. Photography. Pictorial narrative. Suzy Lee.

Abstract

The present paper aims to reflect on the choice of photography as a constitutive and potential element of Suzy Lee’s Alice in Wonderland (2002) pictorial narrative. In her first picture-book, the South Korean book artist uses photographic visual language to structure and record some revelation/ forgery games in images that flash incessantly representifications to Lewis Carroll’s classic title of Children’s Literature. Reflecting on this process of imaginary fictionalization, we take the recent writings of Philippe Dubois (2016, 2017) on the concept of fiction-image, an exponential aspect in the field of contemporary art photography. And to help us out thinking about the sensible repositioning of the look proposed by Suzy Lee’s hybrid book – among the literary, plastic, photographic arts –, we’ve looked for Georges Didi-Huberman’s writings (2010, 2013, 2015, 2017) on the double distance comprehension and the montage as thresholds that erupt before the reader, child, young adult, or adult, producing defamiliarization to his experience with the work of art’s aura.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Carlos Girão, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária, São Paulo, SP

Mestre em Literatura e Crítica Literária (PUC/SP); doutorando em Literatura e Crítica Literária (PUC/SP), com bolsa FAPESP (Proc. 2018/10575-4); membro do Grupo de Pesquisa (CNPq) A voz escrita infantil e juvenil: práticas discursivas

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Trad. Francisco D. A. P. Machado. Porto Alegre: Zouk, 2012.

CARDOSO, Elizabeth P.; GIRÃO, Luis C. Alice in Wonderland: uma tradução literária em imagens por Suzy Lee. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 41, n. 72, p. 65-75, set./dez. 2016.

COTTON, Charlotte. Era uma vez. In: COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. mTrad. Maria S. M. Netto. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010. p. 49-79.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’Album de l’art à l’époque du “Musée imaginaire”. Paris: Éditions Hazan; Musée du Louvre, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Trad. Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

DUBOIS, Philippe. Da imagem-traço à imagem-ficção: o movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos dias. Trad. Henrique Codato e Leonardo G. Pereira. Discursos Fotográficos: Londrina, v. 13, n. 22, p. 31-51, jan./jul. 2017.

DUBOIS, Philippe; BETHONICO, Marina R. A noção de fingere na produção visual contemporânea: estratégias para mundos possíveis através da imagem. ARS: São Paulo, v. 14, n. 27, p. 55-72, 2016.

LEE, Suzy. Alice in Wonderland. Mantua: Corraini Edizione, 2002.

LEE, Suzy. A trilogia da margem: o livro-imagem segundo Suzy Lee. Trad. Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Trad. Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

ROUILLÉ, André. Terceira Parte: A arte-fotografia. In: A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constancia Egrejas. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2009. p. 334- 344.

Published

2019-12-16

How to Cite

Girão, L. C. (2019). Photography as fiction-image in Alice in Wonderland, by Suzy Lee. Letrônica, 12(3), e33357. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33357