The Kaspar Hauser's language acquisition enigma under the gerativism perspective
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26359Keywords:
Language acquisition, Language competence, Linguistic performance, Generative Grammar.Abstract
This article relates the history of the linguistic behavior of the protagonist of the film The Kaspar Hauser's enigma (1974), of the German director, the phenomena of language acquisition and the innate linguistic competence, postulated by gerativism and investigates how they are revealed in the commission of a speaker who later acquired the verbal language. The Generative Theory postulates the existence of a language acquisition device with h the individual is born and which, in contact with a natural language, generates the language of grammar that is exposed, developing communication skills. The present work is a fictional analysis in the form of a case study, of the descriptive and exploratory type, of qualitative character. This fictional analysis, related to gerativism, corroborates the idea that it is possible for someone who has been out of touch with other humans, such as Kaspar, to develop verbal language, although late, but that some limitations, especially related to abstract thinking that makes possible the comprehension of the representativeness of the linguistic signs.
Downloads
References
BLIKSTEIN, Izidoro. Kaspar Hauser, ou a fabricação da realidade. 9. ed. São Paulo: Cultrix, 2003.
BOTHA, Rudolf P. The Conduct of Linguistic Inquiry: A Systematic Introduction to the Methodology of Generative Grammar. The Hague: Mouton Publishers, 1981.
CHOMSKY, Noam. Novos Horizontes no Estudo da Linguagem. D.E.L.T.A., v. 13, n. especial, p. 73-92, 1997.
______. Arquitetura da linguagem. Nirmalangshu Mukherji, Bibudhendra Narayan Patnaik e Rama Kant Agnihotri (Org.). Tradução Alexandre Morales e Rafael Ferreira Coelho. Bauru, SP: Edusc, 2008.
______. Linguagem e mente. Trad. Roberto Leal Ferreira. São Paulo: UNESP, 2009.
GLENDAY, Candice. A Lingüística de Chomsky em contraposição ao Estruturalismo e ao Behaviorismo. Revista Inter Science Place, v. 2, n. 08, s/p., 2009.
GONÇALVES, Rodrigo T. Chomsky e o aspecto criativo da linguagem. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, v. 5, n. 8, p. 1-13, 2007.
Hauser , Kaspar. Autobiografia. In: Christian Burgois (Org.). Kaspar Hauser: écrits de et sur Kaspar Hauser, 2003. Tradução de Elton P. A autobiografia de Kaspar Hauser. Disponível em: http://kasparbio.blogspot.com.br. Acesso em: 10 dez. 2012.
HERZOG, Werner. O Enigma de Kaspar Hauser. Título original: Jeder für sich und Gott gegen alle [filme – vídeo]. Direção e produção: Werner Herzog. Alemanha Ocidental. 1974. Cor. 110 min. Disponível em: <https://www.youtube.com/watchv=geug75xNoAo>. Acesso em: 10 set. 2012.
LYONS, John. Linguagem e Linguística: uma introdução. RJ: LTC, 2009.
QUADROS, Ronice Müller de. O paradigma gerativista e a aquisição da linguagem. In: QUADROS, Ronice Müller de; FINGER, Ingrid. Teorias de aquisição da linguagem. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2008. p. 45-82.
RAPOSO, Eduardo. Teoria da Gramática: a faculdade da linguagem. Lisboa: Caminho, 1992.
ROSA, Maria Carlota. Introdução à (Bio)Linguística: linguagem e mente. São Paulo: Contexto, 2010.
SABOYA, Maria Clara L. O Enigma de Kaspar Hauser (1812?-1833): uma abordagem psicossocial. Psicologia. USP, v. 12, n. 2, São Paulo, p. 105-116, 2001.
SACKS, Oliver. Vendo Vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Cia das Letras, 2005.
SKUSE, David H. Extreme Deprivation in Early Childhood. In: Bishop , Dorothy; Mogford , Kay (Ed.). Language Development in exceptional circumstances. Hiove & New York: Psychology Press, 2004. p. 29-46.
SLOBIN, Dan Isaac. Psicolinguística. São Paulo: EDUSP, 1980.
TRASK, Robert Lawrence. Dicionário de Linguagem e Linguística. Trad. Rodolfo Ilari. São Paulo: Contexto. 2004.
VIOTTI, Evani. Introdução aos Estudos Linguísticos. Florianópolis, 2008. Disponível em: <http://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoBasica/estudosLinguisticos/assets/317/TEXTO_BASE_-VERSAO_REVISADA.pdf>. Acesso em: 10 set 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.