Dictionary use as a metacognitive strategy for lexical acquisition in the reading process: virtual and printed media

Authors

  • Claudia Finger-Kratochvil Universidade Federal de Santa Catarina
  • Margarete G. M. de Carvalho Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23815

Keywords:

Reading, Lexical competence, Dictionary use, Virtual media (blog)

Abstract

Different works have been studying the use of printed and electronic dictionaries and their relationship to the construction of lexical knowledge and reading comprehension. Throughout this study, we discuss the results of a pre-experimental research, considering a psycholinguistic approach, in the process of reading comprehension, meaning construction of text, and (the use of) the dictionary skills in the printed and virtual media (blog). Participants were pre-service and in-service teachers of L1, and all of them were in class effectively at public schools in Santa Catarina. Three aspects were observed to understand the processes of reading comprehension: time of each task developed, quality of the reading comprehension (synthesis) and the use of dictionaries offered. One of our aims was to compare and verify whether the interruption in the reading flow could get any advantage of the use of electronic media and electronic dictionaries, and besides that whether readers could have any improvement in their reading comprehension. According to the data, printed or virtual media does not seem to be the crucial factor of differences in the processes studied, but the use of strategies and abilities readers may use in the reading meaning construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Finger-Kratochvil, Universidade Federal de Santa Catarina

Docente do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Letras.

Margarete G. M. de Carvalho, Universidade Federal da Fronteira Sul

Universidade Federal da Fronteira Sul

References

AGUILERA, María Cristina Arancibia. Estrategias de comprensión con hipertexto informativo. Lectura y vida – revista latinoamericana de lectura, v. 31, n. 2, p. 18-32, 2010.

ALLIENDE, Felipe. CONDEMARÍN, Mabel. A leitura: teoria, avaliação e desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed, 2005.

BAKER, Linda; BROWN, Ann L. Metacognitive skills and reading. In: PEARSON, P. D. (Ed.). Handbook of research on reading. New York: Longman, 1984.

BARBEIRO. Luís Filipe. Vocabulário_quadro_geral. Projecto Diversidade Linguística na Escola Portuguesa. Disponível em: <http://www.iltec.pt/divling/_pdfs/cd2_vocabulario_ quadro-geral.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2013.

BAUMANN, James F.; KAME’ENUI, Edward J.; ASH, Gwynne E. Research on vocabulary instruction: Voltaire redux. Handbook of research on teaching the English language arts, v. 2, p. 752-785, 2003.

CARVALHO, Margarete Gonçalves Macedo de. Leitura e mídia virtual: a construção da competência lexical através do blog. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2014.

CASSANY, Daniel. Explorando las necesidades actuales de comprensión. Aproximaciones a la comprensión crítica. Lectura y vida, v. 25, n. 2, p. 6-23, 2004.

CHAVES, Jésura; LOPES, Marília. Metacognição e Metalinguagem. In: Pereira , V. W.; Guaresi , Ronei (Orgs). Estudos sobre leitura: psicolinguística e interfaces. Porto Alegre: ediPUCRS. 2012, p. 21-30.

COSCARELLI, Carla V.; NOVAIS, Ana Elisa. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 3, p. 35-42, jul.-set. 2010.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

EBNER, Rachel J.; EHRI, Linnea C. Vocabulary Learning on the Internet: Using a Structured Think – Aloud Procedure. Journal of Adolescent & Adult Literacy, v. 56, n. 6, p. 480-489, 2013.

FARSTRUP, Alan E.; SAMUELS, S. Jay. Vocabulary instruction: a critical component for skillful reading. In: FARSTRUP, Alan E.; SAMUELS, S. Jay. What research has to say about vocabulary instruction. International Reading Assoc., p.1-5, 2008.

FINGER-KRATOCHVIL, Claudia. Estratégias para o desenvolvimento da competência lexical: relações com a compreensão em leitura. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

______. O aprendiz estratégico e crítico na era da informação. In: Dias , Antônio; Hetkowski , Tânia M. (Org.). Educação e Contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia – EDUFBA, 2009. v. 1, p. 203-229.

GOLDMAN, Susan et al. Comprehending and Learning From Internet Sources: Processing Patterns of Better and Poorer Learners. Reading Research Quarterly, Illinois, 2012. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/RRQ.027/abstract>. Acesso em: 03 set. 2013.

KINTSCH, Walter; RAWSON, Katherine E. Comprehension. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Ed.). The science of reading: a handbook. [S.l.]: John Wiley & Sons, 2005. p. 71-92.

LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura. Uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre. Sagra-Luzzatto. 1996.

______. Reading with an electronic glossary. Computers & Education, Great Britain, v. 19, n. 3, p. 285-290, 1992.

______. O dicionário eletrônico na construção do sentido em língua estrangeira. Cadernos de tradução, Florianópolis, n. 18, p. 319-340, 2006.

______. Questões de lexicografia pedagógica. In: XATARA, C., BEVILACQUA, Cleci Regina & HUMBLÉ, Philippe René Marie (Orgs.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 123-132.

MIN, Young- Kyung. Vocabulary Acquisition: Practical Strategies for ESL Students. Journal of International Students, v. 3, n. 1, Spring 2013. Disponível em: <http://jistudents.files. wordpress.com/2012/07/8-young-updated.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2013.

MOKHAR, Ahmad Azman. The Role of Dictionary Strategy in Passive Vocabulary Knowledge Acquisition of Net Generation Students. Journal for the Study of English Linguistics, v. 1, n. 1, 2013. Disponível em: <http://www.macrothink.org/journal/index.php/jsel/article/view/4444>. Acesso em: 23 nov. 2013.

MORAIS, José; LEITE, Isabel; KOLINSKY, Régine. Entre a pré-leitura e a leitura hábil: Condições e patamares da aprendizagem. In: MALUF, Maria Regina; CARDOSO-MARTINS, Cláudia. Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever. Penso Editora, p. 17-48, 2013.

NAGY, William E.; HERMAN, Patricia A. Breadth and depth of vocabulary knowledge: Implications for acquisition and instruction. The nature of vocabulary acquisition, v. 19, p. 35, 1987.

NAGY, William E.; SCOTT, Judith A. Vocabulary processes. In: ALVERMANN, Donna E.; UNRAU, Norman J.; RUDDELL, Robert B. Theoretical models and processes of reading. International Reading Assoc., p. 458-488, 2013. (Publicado originalmente in: KAMIL, M. et al. Handbook of reading research. Mahwah: Lavrence Erlbaum, 2000. v. 3, p. 269-284).

NASCIMENTO, Tânia Augusto et al. Fluência e compreensão leitora em escolares com dificuldades de leitura. Rev Soc Bras Fonoaudiol, v. 23, n. 4, p. 335-43, 2011.

PEREIRA, Vera Wannamacher. Compreensão leitora de alunos do ensino médio. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 6, n. 11, p. 1-15, 2008.

PERINI, Mario A. Efeito do gênero textual. In: LIBERATO, Yara; FULGENCIO Lúcia. É possível facilitar a leitura: um guia para escrever claro. São Paulo: Contexto. 2012. p. 152-158.

RANGEL, Egon de Oliveira. Dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

RIBEIRO, Ana Elisa. Leitura nas interfaces gráficas de computador: compreendendo a gramática da interface. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

RIBEIRO, Vera Masagão. Analfabetismo e analfabetismo funcional no Brasil. In: SANTOS, Emerson. Reescrevendo a Educação. São Paulo: Scipione, , 2006. p. 26-37.

SCHMITT, N. et al. The percentage of words known in a text and reading comprehension. The Modern Language Journal, v. 95, p. 26-43. 2011. Doi: 10.1111/j.1540-4781.2011.01146.x

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Sistema Scliar de Alfabetização. Livro dos alunos: Aventuras de Vivi, 2012.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto alegre: Artmed, 1998.

STANOVICH, Keith E. Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, p. 360-407, 1986.

TOMITCH, Lêda Maria Braga (Org.). Aspectos cognitivos e instrucionais da leitura. São Paulo: EDUSC, 2008.

TOMITCH, Lêda Maria Braga. Desvelando o processo de compreensão leitora: protocolos verbais na pesquisa em leitura. [S.l.]: Signo, 2007. Disponível em: <https://online.unisc. br/seer/index.php/signo/article/viewFile/244/197>. Acesso em: 20 nov. 2013.

WÄSTLUND, Erik. Experimental studies of human-computer interaction: working memory and mental workload in complex cognition. Karlstad, Sweden: Dept. of Psychology, Karlstad University, 2007.

XATARA, Cláudia M.; BEVILACQUA, Cleci R.; HUMBLÉ, Philippe, R. M. (Org.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

Published

2016-12-31

How to Cite

Finger-Kratochvil, C., & Carvalho, M. G. M. de. (2016). Dictionary use as a metacognitive strategy for lexical acquisition in the reading process: virtual and printed media. Letrônica, 9(2), 295–309. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23815