Notes on the origin of political power according to Francisco de Vitoria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4012.2019.2.33588

Keywords:

State theory. political power. scholastic theory of politics.

Abstract

This text deals in a general way with some brief remarks on the conception of God as the origin of political power in Francisco de Vitoria (1486-1546) in the sixteenth century. In the Relectio de potestate civili, § 6 (Conference on Political Power), the Spanish Dominican analyzes the causes of political power, especially the efficient cause of political power, and says: Quae enim apud omnes naturalia sunt, a Deo auctore naturae, sine dubio (Indeed, what is natural to all men comes undoubtedly from God, the author of nature). The major contribution of Vitoria's philosophy consists in the theological and philosophical-juridical formulation of God as an efficient cause of political power. My objective in this work is to analyze and reconstruct the arguments that Vitoria uses to elaborate his doctrine on the origin of political power. My hypothesis is that this idea is rooted in Aristotelian and theological thought. My strategy for constructing these brief remarks is organized as follows: I. Introduction; II. Analysis of the nature of political power III. Themes; IV. The theory of political power: in search of the efficient cause; V. Conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeferson da Costa Valadares, École Normale Supérieure de Lyon / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando (Capes-Cofecub 2016-2017; FAPERJ 10 2018-2020) em filosofia na École Normale Supérieure de Lyon e na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em filosofia pela Universidade Federal Fluminense, com período de estágio de pesquisa na Universidade de Paris 1 – Panteão-Sorbone. Licenciado em filosofia pelo Centro Universitário Assunção – SP. Bacharelando em Direito na Universidade Cândido Mendes – Assembléia, RJ. Integra os seguintes laboratórios de pesquisa: Instituto de História das Representações e das Ideias nas Modernidades – (CNRS-UMR 5317-IHRIM-ENS-Lyon), Laboratório de Estudos de Filosofia Medieval e Renascentista da UFF e o Grupo de Pesquisa em Filosofia Medieval Latina e Filosofia Árabe na PUC-SP. Dedica-se à História da Filosofia Medieval e Renascentista. É autor do livro A teoria da causalidade de Nicolau de Autrécourt: dúvida, certeza e atomismo na Idade Média (2015) e outros trabalhos sobre os séculos 14 e 16.

References

BARBIER, Maurice. La notion d’Etat chez Vitoria. Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance, t. 61, n° 1 (1999), p. 7-21.

BERTINI, G. M. Influencia de algunos renascentistas italianos en el pensamiento de Francisco de Vitoria – Conferencias. Salamanca: Universidade de Salamanca, 1933.

GETINO, Alonso. El Maestro Fr. Francisco de Vitoria – su vida, su doctrina e influencia. Publicaciones de la Asociación Francisco de Vitoria. Madrid: Imprenta Católica, 1930.

GETINO, Alonso. Fr. Francisco de Vitoria y el Renacimiento filosofico teologico del siglo XVI. Madrid: Tip. De la “Ver. De Arch., Bibl. Y Museos”. Olózaga, núm. 1., 1914.

GETINO, Alonso. Relecciones teológicas del Maestro Fray Francisco de Vitoria. Edición crítica, con facsimil de códices y ediciones príncipes, variantes, versión castellana, notas e introducción por el Fr. Luis G. Alonso Getino. Tomo 1. Madrid: Publicaciones de la Asociacion Francisco de Vitoria – Biblioteca Internacionalista de classicos españoles, 1933.

GIACON, Carlo. La seconda scolastica. Vol. 1. Torino: Nimo Aragno, 2001.

GROSSI, Paolo. L’Europe du droit. Traduit de l’italien par Sylvie Taussig. Paris: Éditions du Seuil, 2011.

MESTRE, Marina. « Francisco de Vitoria, lecteur de Machiavel ? ». In Langages, politique, histoire. Avec Jean-Claude Zancarini, Romain Descendre et Jean-Louis Fournel (coord.), Lyon: ENS Éditions, 2015, p. 481-493.

QUINTO, Riccardo. Scholastica: storia di un concetto. Padova: Il Poligrafo, 2001.

STRAUSS, Leo. Direito Natural e História. Tradução, Bruno Costa Simões. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

VALADARES, Jeferson da Costa. Notas sobre o humanismo jurídico de Francisco de Vitoria e o ius communicationis em contexto. Synesis, Vol. 8, n° 1. Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, Rio de Janeiro. Jan/jun. 2016, pp.101-120.

VALENZUELA-Vermehren, Luis. The Origin and Nature of the State in Francisco de Vitoria’s Moral Philosophy. Ideas y Valores, Vol. LXII, n° 151, Bogotá, Colombia. Abril, 2013, pp. 81-1013.

VITORIA, Francisco. Leçon sur le pouvoir politique. Introduction, traduction et notes par Maurice Barbier. Paris: J. Vrin, 1980.

______. De la loi, Commentaire de la Somme théologique (Ia-IIae, q. 90-108). Traduction, introduction et notes de Gaëlle Demelemestre. Paris: Ed. du Cerf, 2013.

______. Political Writings. PAGDEN, Anthony; LAWRANCE, Jeremy. (Ed.). In: The History of Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

_______. Relecciones teológicas. Edición crítica del texto latino, versión española, introducción general e introducciones de su doctrina teológico-jurídica por Teófilo Urdanoz, O.P. Madrid: B.A.C, 1960.

Published

2019-12-18

How to Cite

Valadares, J. da C. (2019). Notes on the origin of political power according to Francisco de Vitoria. Intuitio, 12(2), e33588. https://doi.org/10.15448/1983-4012.2019.2.33588