A cozinha pós-moderna do MasterChef Brasil: Social TV e mídia que se propaga no Twitter
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2015.2.21984Keywords:
Televisão, Social TV, Twitter, Propagação.Abstract
As redes sociais têm servido como ágoras na qual os indivíduos, em torno de conteúdos televisivos, reúnem-se dando origem ao fenômeno de Social TV. Dessa forma, a televisão, busca se adaptar a um novo cenário audiovisual ao criar conteúdos que se propagem e incitem a discussão e o compartilhamento. Diante deste contexto, este ensaio analisa o reality show MasterChef Brasil, ao perceber que este propagou-se ao potencializar o papel da Social TV e ao empoderar seu público presente no Twitter.
References
BAND. Band contrata revelação do MasterChef Brasil. 2015. Online. Disponível em: <http://www.band.com.br/masterchefbrasil>. Acesso em: 22 Set. 2015.
BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
BBC. MasterChef. 2015. Online. Disponível em: <http://www.bbc.co.uk/masterchef>. Acesso em: 22 Set. 2015.
BULKELEY, William. Ten breakthrough Technologies. MIT Technology Review, Maio, 2010. Disponível em: <http://www.technologyreview.com/lists/technologies/2014/>. Acesso em: 20 Out. 2014.
CESAR, Pablo; GEERTS, David. Understanding social TV: a survey. European Community’s Seventh Framework programme, 2012. Disponível em: <http://nem-summit.eu/wp-content/plugins/alcyonis-event-agenda//files/Understanding-Social-TV-A-Survey.pdf>. Acesso em: 19 Out. 2014.
CORRÊA, Elizabeth Saad; COUTINHO, Marcelo Lima. O impacto das mídias sociais nas empresas informativas: transformações no processo produtivo. In: BRITTOS, Valério Cruz. (Org). Digitalização e práticas sociais. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2009. pp. 23-42.
FECHINE, Yvana. Elogio à programação: repensando a televisão que não desapareceu. In: CARLÓN, Mario; FECHINE, Yvana (Orgs). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. pp. 114-131.
HARBOE, Gunner. In search of social television. In: CESAR, Pablo; GEERTS, David; CHORIANOPOULOS, Konstantinos. Social Interactive Television: Immersive Shared Experiences and Perspectives. IGI Global: Pensilvânia, 2009.
IBOPE MEDIA. Rankings. 2015. Online. Disponível em: <http://www.ibopemedia.com/conteudo/dados-rankings/ittr/>. Acesso em: 26 Set. 2015.
JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
JOHNS, Mark. Two screen viewing and social relationships. Exploring the invisible backchannel of TV viewing. In: Proceedings cultural attitudes towards communication and technology 2012. Murdoch: Murdoch University, 2012. Disponível em: <http://sammelpunkt.philo.at:8080/2159/>. Acesso em: 20 Out. 2014.
LEMOS, André. Cibercultura. Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2010.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos - o declínio do individualismo. São Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Orgs). Ethos Discursivo. São Paulo: Contexto, 2008.
MÉDOLA, Ana Sílvia Lopes Davi; SILVA, Elissa Schpallir. Segunda tela: interatividade, conteúdo extra e socialização. In: Colóquio Mídia e tecnologia. Bauru, 2013. Disponível em: <http://www.faac.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/MestradoeDoutorado/TelevisaoDigital/elissa.pdf>. Acesso em: 19 Out. 2014.
MONTPETIT, Marie-José; KLYM, Natalie; BLAIN, Emmanuel. The future of mobile TV: when mobile TV meets the internet and social networking. In: Mobile TV customizing content and experience. London: Springer, 2010.
PADIGLIONI, Cristina. Masterhef se despede ensinando como engajar a audiência no Twitter. Estadão. 2015. Online. Disponível em: <http://cultura.estadao.com.br/noticias/televisao,masterchef-se-despede-ensinando-como-engajar-audiencia-via-twitter,1762109>. Acesso em: 22 Set. 2015.
PRIMO, Alex. A TV interativa chegou no Twitter. In: Dossiê Alex Primo. 2010. Online. Disponível em: <http://alexprimo.com/2010/04/28/a_tv_interativa_chegou_no_twitter/>. Acesso em: 20 Out. 2014.
PROULX, Mike; SHEPATIN, Stacey. Social TV. How marketers can reach and engage audiences by connecting television to the web, social media, and mobile. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. 2012.
ROSE, Frank. The art of immersion. How the digital generation is remaking Hollywwod, Madison Avenue, and the way we tell stories. New York: WWNorton & Company, 2011.
SCHATZ, Raimund; BAILLIE, L.; FRÖHLICH, P.; GRECHENIG, T. “What Are You Viewing?” Exploring the Pervasive Social TV Experience. In: Mobile TV customizing content and experience. London: Springer, 2010. pp.255-290.
SCOLARI, Carlos A. O tempo da “hipertelevisão”. [6 de março, 2012]. São Paulo: Observatório de Imprensa. Entrevista concedida a Calor Tourinho.
SCOLARI, Carlos A. This is the end? As intermináveis discussões sobre o fim da TV. In: CARLÓN, Mario; FECHINE, Yvana (Orgs). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. pp. 34-53.
TANNER, Christy. The Value of Social TV Impressions. In: TVNextConference. 2013. Online. Disponível em: <http://issuu.com/tvguidemarketing/docs/socialtvimpressions?mode=window&backgroundColor=%23222222>. Acesso em: 20 Out. 2014.
TOFFLER, Alvin. A Terceira Onda. São Paulo: Editora Record, 1980.
VERÓN, Eliseo. Semiótica come sociosemiótica. Intervista a Eliseo Verón. In: SCOLARI, Carlos; BERTETTI, P. (eds). Mediamerica. Semiótica e analisi dei media a America Latina. Torino: Cartman Edizioni, 2007.
VOLLMER, Christopher; PRECOURT, Geoffrey. Sempre Ligado!: propaganda, marketing e mídia em uma era controlada pelo consumidor. Porto Alegre: Bookman, 2010.
ZWAANEVELD, Jarno. Comparing Social TV approaches: a look into enjoyment, presence and awareness. 11th student conference on IT, Enchede June 29th, 2009. University of Twente, Faculty of electrical engineering, Mathematics and computer science.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Sessões do Imaginário
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.