Baroque, Modernity, subjectivity, and desire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2024.1.44509

Keywords:

Baroque, Modernity, literature, subjectivity, mimesis

Abstract

Hansen (2013) supports the idea that the literature produced by what is conventionally called Baroque must be understood first of all from the “rhetorical institution” and the “mimesis that emulates models of authorities” (p. 53), artistic procedures that prevailed throughout the 15th and 16th centuries and that served as the foundation for both poetic creation and its valuation. The critic accuses Romanticism of having anachronistically conditioned our understanding of the Baroque to an aesthetic-subjective condition from which we intuit that the origin of the Baroque form would be the existence of a Baroque subject. Without disregarding the fact and importance of these procedures, we start, like Riegl (2014), from the idea that different artistic forms reveal different artistic wills. As artistic and creative as we are, we understand everything that involves an era and culture in its most complex sense. The compression of a style and its contrasts with its predecessor reveal specific subjective and existential conditions and culture; different concepts of art, form, and culture; and complex individual, social, political, and philosophical intentions. They exist because the subjects and cultures that engendered them also differ. The work of art expresses the artist’s spiritual attitude towards the world and his time. The objective of this work is to demonstrate that baroque aesthetics, in addition to being the first artistic manifestation of a modern condition, individuality, can be taken as a movement specifically explicitly located in history but also as an aesthetic-subjective paradigm capable of formally mimicking this new subjective and modern condition of an individualized subject, structured simultaneously from lack and desire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Melo França, Federal University of Pernambuco

PhD in literary theory from the Postgraduate Program in Letters at UFPE. Professor at the Department of Letters at the Federal University of Pernambuco.

References

ANDRADE, Oswald. Marco zero I - revolução melancólica. São Paulo: Biblioteca Azul, 2006.

ASSIS, J. M. Machado de. Obras completas. Volumes 1, 2, e 3. Rio de Janeiro: Ed. Nova Aguilar, 1997.

ÁVILA, Affonso. O lúdico e as projeções do mundo barroco I: uma linguagem a das cortes, uma consciência a dos luces. São Paulo: Perspectiva, 2012.

BAUDELAIRE, Charles. Oeuvres complètes. Paris: Gallimard, 1961.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

CAMÕES, Luís de. Lírica. São Paulo: Cultrix, 1981.

CERVANTES, M. de. Don Quijote. Dir. Francisco Rico. Barcelona: Crítica/Instituto Cervantes, 1998.

CROCE, Benedetto. Storia dell’età barocca in Italia. Milão: Feltrinelli, 1993.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o barroco. Tradução: Luiz B. L. Orlandi. Campinas, SP: Papirus, 6ª ed. 2012.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado.

Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

D’ORS, Eugene. Lo Barroco. Madrid: Editorial Tecnos, 1993.

ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. Trad. Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

FIGUEIREDO, Luís Cláudio Mendonça. A invenção do psicológico: quatro séculos de subjetivação: 1500-1900. São Paulo: Escuta, 2017.

HANSEN, João Adolfo. Romantismo & Barroco. Teresa: Revista de Literatura Brasileira, n. 12/13, p. 50-64, 2013.

HANSEN, João Adolfo. Sátira e o engenho: um estudo da poesia barroca atribuída a Gregório de Matos Guerra – Bahia – 1682-1694. 1988. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1988.

HATZFELD, Helmut Anthony. Estudos sobre o Barroco. Trad. Célia Berretini. São Paulo: Perspectiva, 2002.

HOLANDA, Lourival. A linguagem da história. Revista Outra Travessia. Florianópolis, n. 2, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/13144/12193. Acesso em: 13 fev. 2023.

LACAN, Jacques. O Seminário, livro XX: Mais, ainda. Trad. M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

LAFUENTE- FERRARI, Enrique. La interpretación del Barroco y sus valores españoles. Boletín del Seminario de estudios de Arte y Arqueología, VII, p. 13-66. 1942.

LINS, O. Avalovara São Paulo: Melhoramentos, 1973.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2000.

MERQUIOR, José Guilherme. Gênero e estilo nas Memórias póstumas de Brás Cubas. In: ASSIS, Machado de. Obra completa em quatro volumes. v. 1. São Paulo: Aguilar, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano: um livro para espíritos livres. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

NUNES, Benedito. A Visão Romântica. In: GUINSBURG, J. O Romantismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RABELAIS, François. Pantagruel e Gargântua. Obras Completas - 1. Organização, tradução, apresentação e notas: Guilherme Gontijo Flores. Ilustração: Gustavo Doré. São Paulo: Editora 34, 2021.

REGO, Enylton de Sá. O calundu e a panacéia: Machado de Assis, a sátira menipéia e a tradição luciânica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.

RIEGL, Aloïs. O culto moderno dos monumentos: a sua essência e a sua origem. Trad. Werner Rothschild Davidsohn e Anat Falbel. São Paulo: Perspectiva, 2014.

ROCHA, João Cezar de Castro. Machado de Assis: por uma poética da Emulação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

ROUANET, Sérgio Paulo. Riso e melancolia. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SCHILLER, Friedrich von. Sobre o patético. In: LOBO, Luiz (tradução, organização e notas). Teorias poéticas do Romantismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.

SCHLEGEL, Friedrich. Conversa sobre a poesia e outros fragmentos. Trad. Victor-Pierre Strinimann. São Paulo: Iluminuras, 1994.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tradução Millôr Fernandes. Porto Alegre: LP&M [1998] 2012.

STERNE, Lawrence. A vida e as opiniões do cavaleiro Tristran Shandy. Tradução, introdução e notas: José Paulo Paes. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

TASSO, Torquato. Jerusalém Libertada. Tradução: José Ramos Coelho. Organização, introdução e notas: Marco Lucchesi. Rio de Janeiro: Topbooks, 1998.

WELLEK, René. O conceito de Barroco na cultura literária. In: Conceitos de crítica. Introdução e organização de Stephen G. Nichols, Jr. Trad. Oscar Mendes. São Paulo: Editora Cultrix. 1963.

WÖLFLIN, Heinrich. Renascença e Barroco: estudo sobre a essência do estilo barroco e sua origem na Itália. Trad. Mari Amazonas leite de Barros. São Paulo: Perspectiva, 2012.

Published

2024-03-12

How to Cite

Melo França, E. (2024). Baroque, Modernity, subjectivity, and desire. Letras De Hoje, 59(1), e44509. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2024.1.44509