Absences and stereotypes in the Brazilian novel of the last decades

Changes and continuities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.1.40429

Keywords:

Brazilian contemporary novel, Characters, Representation

Abstract

The article presents and discusses the results of a research on the 689 novels by Brazilian authors published by the most important publishers in the country between 1965 and 1979 and between 1990 and 2014. The data show that contemporary Brazilian novel favors the representation of a small social space. Its characters are, in its majority, white, male, and middle classes. Stereotypes prevail over other groups. White women appear as housewives; black women, as domestic servants or prostitutes; black men, as criminals. The changes over time, although not absent, are not of great importance. Thus, the literary field, although it remains almost immune to the criticisms that other means of symbolic expression usually receive, tends to reproduce the exclusion patterns of Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Dalcastagnè, Universidade de Brasília, Brasília (UnB), DF, Brasil.

Regina Dacastagnè é professora titular livre de Literatura Brasileira na Universidade de Brasília, onde coordena o Grupo de Estudos sobre Literatura Brasileira Contemporânea, e pesquisadora do CNPq.

References

ARAÚJO, Joel Zito. A negação do Brasil: o negro na telenovela brasileira. São Paulo: Editora Senac, 2000.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Editora Unesp, Hucitec, 1988 [1975].

BOURDIEU, Pierre. La production de la croyance: contribution à une économie des biens symboliques. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n. 3, p. 3-43, Paris, 1977.

La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

Gênese histórica de uma estética pura. In: O poder simbólico. Trad. de Fernando Tomaz. Lisboa: Difel, s.d [1989].

As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Trad. de Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996 [1992].

BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc J. D. Réponses. Paris: Seuil, 1993.

CAMARANO, Ana Amélia. Envelhecimento da população brasileira: uma contribuição demográfica. Textos para Discussão, n. 858. Rio de Janeiro: IPEA, 2002. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/2091/1/TD_858.pdf

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos 1750-1880. 10ª Ed. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2006 [1959].

COELHO, Nelly Novaes. Dicionário crítico de escritoras brasileiras. São Paulo: Escrituras, 2002.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Trad. de Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999 [1998].

COUTINHO, Afrânio; SOUSA J. Galante de. (Dir.). Enciclopédia da literatura brasileira. Vol. 2. Rio de Janeiro: FAE, 1989.

CRUZ, Eliane Alves. O crime do Cais do Valongo. Rio de Janeiro: Malê, 2018.

DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo (1990–2004). Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 26, p. 13-71, Brasília, 2005.

Representações restritas: a mulher no romance brasileiro. In: DALCASTAGNÈ, Regina; LEAL, Virgínia Maria Vasconcelos (Orgs.). Deslocamentos de gênero na narrativa brasileira contemporânea. Vinhedo: Horizonte, 2010.

A personagem negra na literatura brasileira contemporânea. In: DUARTE, Eduardo de Assis; FONSECA, Maria Nazareth (Orgs.), Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Vol. 4. História, teoria, polêmica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Rio de Janeiro/Vinhedo: Editora da UERJ/Horizonte, 2012.

Representación y resistência em la literatura brasileña contemporânea. Tradução de Lucía Tennina e Adrián Dubinski. Buenos Aires: Biblos, 2015.

DAMASCENO, Caetana Maria. Em casa de enforcado não se fala em corda: notas sobre a construção social da “boa” aparência no Brasil. In: GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo; HUNTLEY, Lynn. (Orgs.). Tirando a máscara: ensaios sobre o racismo no Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

DORNELLAS, Deborah. Por cima do mar. São Paulo: Patuá, 2019.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. Tradução de Waltensir Dutra. 2ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994 [1983].

FOUCAULT, Michel. L’ordre du discours. Paris: Gallimard, 1990.

FRASER, Nancy. Justice interruptus: critical reflections on the “postsocialist” situation. Nova York: Routledge, 1997.

FREIRE, Marcelino. Contos negreiros. Rio de Janeiro: Record, 2005.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos, emblemas, sinais. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989 [1986].

GODINHO, Tatau et al. Trajetória da mulher na educação brasileira, 1996-2003. Brasília: INEP, 2005.

GOODIN, Robert. Democratic deliberation within. Philosophy and Public Affairs, v. 29, n. 1, p. 81-109, Princeton, 2000. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2672865

GORZ, André. Métamorphoses du travail: quête du sens. Critique de la raison économique. Paris, Galilée, 1988.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Preconceito e discriminação: queixas de ofensas e tratamento desigual dos negros no Brasil. 2ª Ed. São Paulo: Editora 34, 2004 [1998].

HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil. Tradução de Maria da Penha Villalobos et al. 2ª Ed. São Paulo: Edusp, 2005 [1982].

HENRIQUES, Ricardo. Desigualdade racial no Brasil: evolução das condições de vida na década de 90.

Textos para Discussão, n. 807. Rio de Janeiro: IPEA, 2001.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. Trad. de Suzana Funck. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994 [1987].

LIMA, Luiz Costa. “Prefácio” a Flora Süssekind. In: Tal Brasil, qual romance? Uma ideologia estética e sua história: o naturalismo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.

MARINI, Marcelle. O lugar das mulheres na produção cultural: o exemplo da França. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle. (Orgs.). História das mulheres. Vol. 5: O século XX. Tradução de Maria Helena da Cruz Coelho et al. Porto/São Paulo: Afrontamento/Ebradil, 1995 [1991].

MIGUEL, Luis Felipe. Utopias do pós-socialismo: esboços e projetos de reorganização radical da sociedade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 21 n. 61, p. 91-114, São Paulo, 2006. https://doi.org/10.1590/S0102-69092006000200005

OLIVEIRA, Rejane Pivetta de; THOMAZ, Paulo C. (Orgs.). Literatura e ditadura. Porto Alegre: Zouk, 2020.

PHILLIPS, Anne. The politics of presence. Oxford: Oxford University Press, 1995.

PITKIN, Hanna Fenichel. The concept of representation. Berkeley: University of California Press, 1967.

PRANDI, Reginaldo. Segredos guardados: orixás na alma brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

RIBEIRO, João Ubaldo. Viva o povo brasileiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

SANT’ANNA, André. Sexo. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1999.

SARRAUTE, Nathalie. L’ère du soupçon. Paris: Gallimard, 1956.

SCOTT, Paulo. Marrom e amarelo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. Tradução de Marcos Soares. São Paulo: Cosacnaify, 2006 [1994].

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. Tradução de Gisela Domschke. Rio de Janeiro: Editora 34, 1998 [1992].

SOARES, Sergei; IZAKI, Rejane Sayuri. A participação feminina no mercado de trabalho. Textos para Discussão, n. 923. Rio de Janeiro: IPEA, 2002.

SPELMAN, Elizabeth V. Inessential woman: problems of exclusion in feminist thought. Boston: Beacon Press, 1988.

TAYLOR, Roger L. Arte, inimiga do povo. Trad. de Maria Cristina Vidal Borba. São Paulo: Conrad, 2005 [1978].

TENÓRIO, Jeferson. O avesso da pele. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

VENTURI, Gustavo; RECAMÁN, Marisol; OLIVEIRA, Suely de. (Orgs.). A mulher brasileira nos espaços público e privado. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004.

VIEIRA, Luiz Renato. Consagrados e malditos: os intelectuais e a Editora Civilização Brasileira. Brasília: Thesaurus, 1998.

VIEIRA JR., Itamar. Torto arado. São Paulo: Todavia, 2019.

WILLIAMS, Melissa. Voice, trust, and memory: marginalized groups and the failings of liberal representation. Princeton: Princeton University Press, 1998.

WOOLF, Virginia. A room of one’s own. London: Penguin, 1945 [1929].

YOUNG, Iris Marion. Gender as seriality: thinking about women as a social collective. In: Intersecting voices: dilemmas of gender, political philosophy and policy. Princeton: Princeton University Press, 1997. Inclusion and democracy. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Published

2021-06-11

How to Cite

Dalcastagnè, R. (2021). Absences and stereotypes in the Brazilian novel of the last decades: Changes and continuities. Letras De Hoje, 56(1), e40429. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.1.40429

Issue

Section

Special Section