Linguistic awareness in elementary school: a study focused on the use of reading strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32532

Keywords:

Linguistic awareness. Reading strategies. Reading materials. 9th grade.

Abstract

This article presents a study based on Psycholinguistics, that examined the contribution of reading materials with a focus on linguistic awareness and the use of reading strategies (prediction, scanning, and detailed reading) for elementary school students. The research involved materials production, development of reading workshops and pre and post-test application. Fifty-nine students from the 9th grade of Elementary School from a public school in Porto Alegre participated in the study. The results indicated significant differences between the pre and post-test in the use and in the linguistic awareness in the use of reading strategies, proving the benefits of the reading material for elementary school students and recommending in the school environment the use of materials with similar characteristics developed in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Baretta, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutoranda em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. Professora de Língua Portuguesa no Colégio Militar de Porto Alegre, Porto Alegre, RS, Brasil.

Thaís Vargas dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. Professora de Língua Portuguesa no Colégio Monteiro Lobato, Porto Alegre, RS, Brasil.

Caroline Bernardes Borges, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutoranda em Letras no Programa de Pós-graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BARRERA, Sylvia Domingos. Papel facilitador das habilidades metalinguísticas na aprendizagem da linguagem escrita. In: MALUF, M. R. (org.). Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições de pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 65-90.

BARRERA, Sylvia Domingos. Papel facilitador das habilidades metalinguísticas na aprendizagem da linguagem escrita. In: MALUF, M. R. (org.). Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições de pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 65-90.

BOEFF, Rafaella. Um estudo sobre compreensão leitora e estratégias metacognitivas no Ensino Fundamental. 2011. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

CORSO, Helena Vellinho; SPERB, Tania Mara; JOU, Graciela Inchausti de.; SALLES, Jerusa Fumagalli. Metacognição e funções executivas: relações entre os conceitos e implicações para a aprendizagem. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, n. 29, v. 1, p. 21-29, 2013. https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100004

GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. Lisboa: ASA, 2000.

GOMBERT, Jean Émile. Metalinguistic development. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.

GOODMAN, Keneth. Reading, a psycholinguistic guessing game. In: SINGER, H.; RUDELL, R. (ed.). Theorical models and process of reading. Tradução de Giselle Olívia Mantovani Dal Corno. Newark (De): International Reading Association, 1976, p. 497-508.

GOODMAN, K. S. Unidade na leitura – um modelo psicolinguístico transacional. Letras de Hoje, Porto Alegre, n. 86, p. 9-43, dez. 1991.

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 7. ed. Campinas: Pontes, 2000. 82 p.

LEFFA, Vilson. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra-Luzzatto, 1996. 105 p.

PEREIRA, Vera Wannmacher. Arrisque-se... faça seu jogo. Letras de Hoje, Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 37, n. 2, p. 47-63, jun. 2002. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/teo/ojs/index.php/fale/article/view/14173/9410. Acesso em: 5 out. 2018.

PEREIRA, Vera Wannmacher. Compreensão leitora de alunos do Ensino Médio. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, Local de publicação, v. 6, p. 1-15, 2008. Disponível em: https://www.revel.inf.br/site2007/_pdf/12/artigos/revel_11_compreensao_leitora_de_alunos_do_ensino_medio.pdf. Acesso em: 01 out. 2018.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Processamento da leitura: recentes avanços das neurociências. In: PEREIRA, Vera Wannmacher; COSTA, Jorge Campos da (org.). Linguagem e cognição: relações interdisciplinares. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 49-60.

SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução de Daise Batista. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003. 423 p.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Tradução de Cláudia Schilling. 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998. 194 p.

SPINILLO, Alina Galvão. A consciência metatextual. In: MOTA, M. da (org.). Desenvolvimento metalinguístico: questões contemporâneas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009. p. 77-113.

SPINILLO, Alina Galvão; MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da; CORREA, Jane. Consciência metalinguística e compreensão de leitura: diferentes facetas de uma relação complexa. Educar em revista, Curitiba, n. 38, p. 157-171, dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi d=S0104-40602010000300011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 nov. 2018. https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000300011

STANKE, Roberta Cristina. O papel do conhecimento de mundo na aula de língua estrangeira. Caderno de Letras, Rio de Janeiro, n. 23, p. 131-151, 2007.

STREY, Cláudia. O objetivo de leitura em uma interface psicolinguística-pragmática. In: PEREIRA, V. W.; GUARESI, R. (org.). Estudos sobre leitura: psicolinguística e interfaces. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100011

Published

2019-11-06

How to Cite

Baretta, D., dos Santos, T. V., & Borges, C. B. (2019). Linguistic awareness in elementary school: a study focused on the use of reading strategies. Letras De Hoje, 54(2), 243–252. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32532

Issue

Section

Processamento da decodificação e da compreensão da leitura: