The reading: from microprocesses to macroprocesses, a complementary relation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32364

Keywords:

Reading. Cognitive processes of reading. Decoding. Reading Comprehension.

Abstract

In view of the unsatisfactory results pointed out by Programme for International Student Assessment (PISA 2015) regarding the development of reading of Brazilian students, this article is interested in analyzing the complementary relationship between micro and macroprocesses and their importance in the development of competent reading. To this end, it is based on the findings of cognitive psychology to retake and discuss theoretically the cognitive aspects involved in the processing of reading, in order to understand the interrelationship of the processes of decoding and reading comprehension and their role for the development of a competent reading. Decoding and understanding are perceived here as cognitive processes that are related in the course of reading and that, through such a relationship, can collaborate in the formation of proficient readers, who understand what they read and who make social use of their reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nakita Ani Guckert Marquez, Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC

Mestra pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. Graduada em Pedagogia, especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional e em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Professora do Instituto Federal Catarinense, Rio do Sul, SC, Brasil.

Juliane Dutra da Rosa Silvano, Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC

Mestranda da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. Graduada em Pedagogia, com habilitação em Séries Iniciais, especialista em Educação e Estudos Culturais e em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância. Pedagoga da Força Aérea Brasileira.

References

BRASIL. Câmara dos Deputados. Comissão de Educação e Cultura. Relatório final do Grupo de trabalho alfabetização infantil: os novos caminhos. Brasília: Câmara dos Deputados, 2003. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/comissoes/comissoes-permanentes/ce/documentos-1/relatorio-de-atividades/Relat_Final.pdf. Acesso em: 08 out. 2018.

CATALÀ, Glória et al. Evaluación de la comprensión lectora: pruebas ACL (1º - 6º de primaria). Madrid: Graó, 2001.

CLARKE, Paula et al. Ameliorating children’s readingcomprehension difficulties: a randomized controlled trial. Psychological Science, New York, v. 21, n. 8, p. 1106-1116, Aug. 2010. https://doi.org/10.1177/0956797610375449

COELHO, Carmen Lucia Gobel; CORREA, Jane. Compreensão de leitura: habilidades cognitivas e tipos de texto. Psico, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 40-49, 2017. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417

COLTHEART, Max. Modelando a leitura: a abordagem da dupla rota. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 24-41.

CORSO, Helena Vellinho; SPERB, Tânia Mara; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Compreensão leitora: modelos de processamento e relações com outras habilidades cognitivas. In: ROAZZI, Antônio; JUSTI, Francis Ricardo dos Reis; SALLES, Jerusa Fumagalli (org.). A aprendizagem da leitura e da escrita: contribuições de pesquisas. São Paulo: Vetor, 2013. p. 83-108.

CORSO, Helena Vellinho; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Relação entre leitura de palavras isoladas e compreensão de leitura textual em crianças. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 28-35, jul./set. 2009.

CRUZ, Vitor. Abordagem cognitiva da leitura. Lisboa: Lidel,2007.

CUETOS VEGA, Fernando. Psicología de la lectura: diagnóstico y tratamiento de los transtornos de lectura. Madrid: Cisspraxis, 2002.

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução de Leonor Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

ELLIS, Andrew W. Leitura, escrita e dislexia: uma análise cognitiva. Tradução de Dayse Batista. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

FARIAS, Washington Silva da. Compreensão e resumo de textos: alguns aspectos teóricos e experimentais. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1/2, n. 22, p. 103-110, jan./dez. 2000.

GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. Portugal: Asa, 1993.

GOUGH, Philip B.; TUNMER, William E. Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 6-10, Jan. 1986. https://doi.org/10.1177/074193258600700104

HOOVER, Wesley; GOUGH, Philip B. The simple view of reading. Reading and Writing, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 127-160, June 1990. https://doi.org/10.1007/BF00401799

KINTSCH, Walter; RAWSON, Katherine A. Compreensão. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 227-244.

KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MORAIS, José. A arte de ler: psicologia cognitiva da leitura. Lisboa: Edição Cosmos, 1997.

MORAIS, José. Criar leitores: para professores e educadores. Barueri: Manole, 2013.

NATION, Kate. Dificuldades de compreensão da leitura em crianças. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 266- 283.

OAKHILL, Jane; CAIN, Kate; ELBRO, Carsten. Understanding and teaching reading comprehension: a handbook. London: Routledge, 2015. https://doi.org/10.4324/9781315756042

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.

PERFETTI, Charles A. A capacidade para a leitura. In: STERNBERG, R. (org.) As capacidades intelectuais humanas: uma abordagem em processamento de informações. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992. p. 72-96.

PERFETTI, Charles A. Reading ability. New York: Oxford University Press, 1985.

SCARBOROUGH, Hollis. A. Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities. Evidence theory and practice. In: NEUMAN, Susan B.; DICKINSON, David K. (ed.). Handbook of research in early literacy. New York: Guilford Press, 2001.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Sistema Scliar de alfabetização: fundamentos. Florianópolis: Lili, 2012.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Pela melhoria na qualidade da alfabetização. Revista Estudos Legislativos, Porto Alegre, v. 9, n. 9, p. 21-38, 2015.

SPINILLO, Alina Galvão. Alfabetização e consciência metalinguística: da leitura da palavra à leitura do texto. In: MALUF, Maria Regina; CARDOSO-MARTINS, Cláudia (org.). Alfabetização no século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013. p.138-154.

Published

2019-11-06

How to Cite

Marquez, N. A. G., & Silvano, J. D. da R. (2019). The reading: from microprocesses to macroprocesses, a complementary relation. Letras De Hoje, 54(2), 154–161. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32364

Issue

Section

Processamento da decodificação e da compreensão da leitura: