“Me and my student-quota holders in public school”: racism, discursive ethos, media discourse and subjectivity production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.3.30988

Keywords:

ethos, racism, media, student-quota holders, Cefet/RJ.

Abstract

The aim of this paper is to propose a discursive analysis of text produced by Cefet/RJ teacher, that triggered controversy in social networks. The testimony of the teacher, who turned on social networks, on experience with high school dropouts, was initially welcomed as an emotional and emotional report, the result of an “empathic and generous” attitude. Later, however, when it was “republished”, it came to be read as the result of structuring racism that organizes social relations in the country and its author as a racist person. With a focus on the materiality of discourse and its effects of subjectivity production and on a given quality of real(ity) (ROCHA, 2006), we seek to problematize senses that are built on the tension between racist and antiracist discourses in contemporaneity in the construction of an ethos (MAINGUENEAU, 1997, 2006, 2006, 2008) of teacher that points to a savior figure.

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Author Biographies

Bianca Assis Oliveira de Paula, SME/RJ

Concluiu MESTRADO em Relações Étnico-Raciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca em 2018. ɠLicenciada em Educação Artística com Habilitação em Artes Plásticas pela UFRJ. Atualmente é professora servidora de Artes na Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro e na Prefeitura Municipal de Macaé.

Fabio Sampaio de Almeida, Cefet/RJ

Concluiu o DOUTORADO em Interdisciplinar de Linguistica Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 2014 e MESTRADO em Linguística (Letras) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro em 2008. É graduado em Letras (Habilitação Português Espanhol) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é professor efetivo do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, onde atua como professor do Bacharelado em turismo e dos programas stricto sensu em Relações Etnico-Raciais e Filosofia e Ensino.

Maria Cristina Giorgi, Cefet/RJ

Concluiu o DOUTORADO em Estudos da linguagem (Letras) pela Universidade Federal Fluminense em 2012 e MESTRADO em Linguística (Letras) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro em 2005. É graduada em Letras (Habilitação Português Espanhol) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é professora titular do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, onde atua como professora do Ensino Médio e Técnico e dos programas stricto sensu em Relações Etnico-Raciais e Filosofia e Ensino.

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Published

2018-12-30

How to Cite

Assis Oliveira de Paula, B., Sampaio de Almeida, F., & Giorgi, M. C. (2018). “Me and my student-quota holders in public school”: racism, discursive ethos, media discourse and subjectivity production. Letras De Hoje, 53(3), 393–402. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.3.30988

Issue

Section

Ethos Discursivo: Alcance, Desafios e Potencialidades

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