Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2017.25808Keywords:
Visual arts, Samuel Rawet, Translation, ImmigrationAbstract
The article aims to discuss the presence of painting and photography in the construction of the character Ida of the short story "A prece" by Samuel Rawet. We ask about the meaning of the use of various resources of painting, notably the allusions to Cubism and Expressionism, to narrate the story of the Jewish immigrant. It is questioned why she is seen and shown in a sectioned and deformed form. Based on the theories of translation and transposition between arts (Moser, Clüver, Louvel), we point to some meanings from one art to another, understanding the subject of immigration as the catalyst for many of them.
Downloads
References
BANDE IRA, Manuel. Estrela da vida inteira. Rio de Janeiro: Nova
Fronteira, 1993.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Tradução Myriam Ávila et al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
BINE S, Rosana Kohl. Modos de desconexão: a crítica brasileira e a obra de Samuel Rawet. In: Dez ensaios sobre Samuel Rawet. Brasília: LGE, 2007. p. 55-71.
CHIARELLI, Stefania. Flauta, pandeiro e violão: Samuel Rawet, escritor brasileiro. In: Dez ensaios sobre Samuel Rawet (Org. Saul Kirschbaum). Brasília: LGE, 2007. p. 89-100.
CLÜVER, Claus. Estudos interartes – conceitos, termos, objetivos. Trad. de Claus Clüver e Samuel Titan Jr. Literatura e sociedade – Revista de teoria literária e literatura comparada (Universidade de São Paulo), n. 2, p. 37-55, 1997.
CLÜVER, Claus. Intermidialidade e estudos interartes. Encontro Regional da ABRALIC – Literatura, artes, saberes. Org. Sandra Nitrini et al. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, ABRALIC, 2008. p.
-232.
CURY, Maria Zilda. Navio de imigrantes, identidades negociadas. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 2002. (Coleção Memo Ensaio/Ficção). p. 21-22.
IGEL, Regina. Imigrantes judeus/escritores brasileiros: o componente judaico na literatura brasileira. São Paulo: Perspectiva, 1997.
JAKOBSON, Roman. “Dois aspectos da linguagem e dois tipos de afasia”. In: Linguística e comunicação. Trad. de Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 1975.
KRISTEVA, Julia. Estrangeiros para nós mesmos. Trad. de Maria Carlota Carvalho Gomes. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
LOUVEL, Liliane. “A descrição ‘pictural’”. Por uma poética do iconotexto. In: ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Letras, Estudos Literários/Faculdade de Letras da UFMG, 2006. p. 191-220.
NAVES, Rodrigo. Expressão e compaixão nos desenhos de Segall. In: A forma difícil – ensaios sobre arte brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2011. p. 201-231.
RAWET, Samuel. Contos e novelas reunidos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
RAWET, Samuel. Ensaios reunidos. (Org. Rosana Kohl Bines e José Leonardo Tonus). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
SOUSA, Gilda de Melo; CAND IDO, Antonio. Prefácio. In: BANDE IRA, Manuel. Estrela da vida inteira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
WALDMAN, Berta. Noturno suburbano. In: Entre passos e rastros: presença judaica na literatura brasileira contemporânea. São Paulo: Perspectiva: FAPESP: Associação Universitária de Cultura Judaica, 2003. p. 67-100.
WALDMAN, Berta. Caminhos cruzados: a segunda guerra mundial em dois tempos. In: Visões de guerra: Lasar Segall. Textos de Celso Lafer, Berta Waldman e Jorge Coli. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Museu Lasar Segall: Centro de Cultura Judaica, 2012. p. 121-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.