The reading of the fairy tale genre: understanding the strategies of the reader

Authors

  • Monica de Souza Serafim Universidade Federal do Ceará
  • Glaís Sales Cordeiro Universidade de Genebra

Keywords:

Reading strategies, Basic education, Children’s story

Abstract

This work aims to investigate the reading strategies that students, from the first and third year of primary school use to read the tale genre. We will undertake our work based on, mainly, the contributions of Giasson (1996), Kress e van Leeuwen (1996), Solé (1998), Harvey e Goudvis (2008), Mills (2009) e Girotto e Souza (2010). To carry out this work, we used a corpus consisting of nine semi-structured interviews conducted at the time that the students were reading the story Ali Baba and the 40 thieves. Our study about these constructions, tried to focus on the reading of the drawing and the written material as a continuum, and show the importance of understanding the ways, the strategies that children use to understand a text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monica de Souza Serafim, Universidade Federal do Ceará

é Doutora em Linguística, Pós-Doutoranda na Faculdade de Psicologia e Educação na Universidade de Genebra e professora do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da mesma universidade. Atualmente, é professora do setor de Teoria e Prática do Ensino de Língua Portuguesa e desenvolve pesquisas nas áreas de Aquisição, Desenvolvimento e Processamento da Linguagem e de Linguística Aplicada. É membro do Grupo de Estudos do Universo da Criança (GEUC) e do Grupo de Estudos Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada (GEPLA)

Published

2013-05-20

How to Cite

Serafim, M. de S., & Cordeiro, G. S. (2013). The reading of the fairy tale genre: understanding the strategies of the reader. Letras De Hoje, 48(2), 253–261. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11905