Text books and children’s literature: children’s reading in Brazil and Portugal

Authors

  • Renata Junqueira de Souza Universidade Estadual Paulista
  • Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto Universidade Estadual Paulista
  • Rita Simões Universidade do Minho

Keywords:

Children’s Literature, School Textbooks, Cooperative Reading, Critic Reader

Abstract

The school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) , mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) , doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000), pós-doutorado pela University of British Columbia (2001) e pela Ohio State University (2005). Atualmente é Professor Assistente Doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, professor visitante da Universidade do Minho, Membro de corpo editorial da Leitura. Teoria & Prática (Campinas) (0102-387X), Membro de corpo editorial da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos e Membro de corpo editorial da Reading Research Quarterly. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Leitura e Ensino, Literatura e Ensino, Poesia e Ensino.

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Universidade Estadual Paulista

Mestre pela Universidade Federal de São Carlos e doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP - Marília), onde está vinculada ao Departamento de Didática e integra o Programa de Pós-Graduação em Educação, dividindo a liderança do Grupo de Pesquisa “Processos de Leitura e Escrita: apropriação e objetivação”. Tem duas militâncias – o direito das crianças à infância e à educação (e nelas, a leitura e escrita e a literatura infantil e juvenil) – além de uma fé inabalável no Brasil e no povo brasileiro.

Rita Simões, Universidade do Minho

Mestre em Estudos da Criança – Análise Textual e Literatura Infantil pela Universidade do Minho, Braga, Portugal. Professora de Português e Inglês do 1º. E 3º. Ciclos do Ensino Básico e Secundário. Membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Published

2013-05-20

How to Cite

Souza, R. J. de, Girotto, C. G. G. S., & Simões, R. (2013). Text books and children’s literature: children’s reading in Brazil and Portugal. Letras De Hoje, 48(2), 262–269. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434