Conditions for a distance citizen education: an emancipatory proposition

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22143

Palavras-chave:

Distance education. Citizenship education. Education for citizenship. Emancipation. Paulo Freire.

Resumo

This paper synthesizes six conditions for an emancipatory distance education, results from a Ph.D. research. The focus is the “formation for citizenship”, only possible “by the citizenship”, as consciousness process by the individuals, according to the critical perspective adopted. In addition to literature review, interviews were conducted with experts of distance modality from Brazil, Portugal and Venezuela. The work considers that a citizenship education is able to contribute to the emancipation by the individuals in any modality. And discusses data and situations
regarding distance education proposing the following conditions: education by citizenship; collective work; mediated (dialectical mediation) dialogue by the world; participative and flexible design instructional; coherent study materials;
and articulation with network social movements. 

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Biografia do Autor

Jaciara de Sá Carvalho, UNESA - Universidade Estácio de Sá Programa de Pós-Graduação em Educação Linha TICs nos Processos Educacionais

Professora-Adjunta no Programa de Pós-Graduação em Educação e pesquisadora da linha TICs nos Processos Educacionais (TICPE) na UNESA. Doutora e Mestre em Educação (FE/USP), especialista em Gestão de Processos de Comunicação/ Educomunicação (ECA/USP), bacharel em Comunicação (PUC/SP), técnico em Magistério. Possui experiência em coordenação, planejamento, produção e docência de formações e projetos desenvolvidos distância. Foi responsável pela implementação do Setor de Educação a Distância do Instituto Paulo Freire, atuando também no Programa Educação Para a Cidadania Planetária, que incluiu Itália e Portugal. Coordenou o Portal EducaRede Brasil, pioneiro no país para a promoção do uso pedagógico da Internet (projeto internacional da Fundação Telefônica). Também foi professora na Educação Infantil, no Ensino Fundamental e jornalista.

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Publicado

2017-05-31

Como Citar

Carvalho, J. de S. (2017). Conditions for a distance citizen education: an emancipatory proposition. Educação, 40(1), 20–30. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22143

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