Beauty, production and normalization of the body in children’s narratives

Authors

  • Vanessa Paula da Ponte UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7289.2018.1.28328

Keywords:

Body normalization. Children. Gender. Beautification. Ethnography.

Abstract

The paper focuses on the production of body image in children, aged six to
twelve years old, who attend beauty salons in Brasilia. It is assumed that children are subtle agents and interpreters of their cultural contexts; narratives on the construction of the body of girls and boys of different socioeconomic realities will be prioritized. This is an ethnographic work, with a socio-anthropological perspective of childhood, based on gender studies. Field research results, based on experiences of the children in salons, will be presented. The work also discusses how the paradigm of body and beauty, operating in these places – is managed by children, reflecting on the processes of producing their self-images. The paper highlights the positioning of children in relation to the presence of the beauty market and an overestimated aesthetic standard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Paula da Ponte, UNICAMP

Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: gênero, sexualidade, história da beleza, sociologia da infância, antropologia da criança.

References

ABIPHEC. Consumo de produtos de higiene pessoal e cosméticos infantis cresce 45,6% em 5 anos (jul. 2017).

ABIPHEC. Setor de higiene e beleza cresce 11% em 2014 , (jun. 2017).

ALDERSON, Priscilla. As crianças como pesquisadoras. Educação e Sociedade. Campinas, v. 26, n. 91, p. 419-42, 2005.

ARANGO, Luz. Cuidado, emoções e condições de trabalho nos serviços estéticos do Brasil. In: Alice Rangel de Paiva Abreu; Helena Hirata; Maria Rosa Lombardi (orgs.). Gênero e trabalho no Brasil e na França. São Paulo: Boitempo, 2016. p. 223-232.

ARROYO, Miguel; SILVA, Maurício Roberto da (orgs.). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança. Por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012.

BOUZÓN, Patrícia. Construindo identidades: um estudo etnográfico sobre manipulação da aparência em salões de beleza. Rio de Janeiro, 2010. Tese de doutorado em Antropologia Social, Museu Nacional.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: Guacira Lopes Louro, (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 151-172.

BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2002.

BRAH, Avtar. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, n. 26, p. 329-76, 2006.

COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

EDMONDS, Alexander. No universo da beleza: notas de campo sobre cirurgia plástica. In: Mirian Goldenberg. Nu e vestido. Rio de Janeiro: Record, 2002.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Bahia: Editora Edufba, 2008.

FERNANDES, Ana Elisa. Avaliação da imagem corporal, hábitos de vida e

alimentares em crianças e adolescentes de escolas públicas. Belo Horizonte, 2007. Dissertação de mestrado em Medicina, Universidade Federal de Minas Gerais.

FINCO, Daniela; OLIVEIRA, Fabiana de. A sociologia da pequena infância e a diversidade de gênero e de raça nas instituições de educação infantil. In: Ana Lúcia Goulart de Faria; Daniela Finco (orgs.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 55-80.

GOMES, Nilma. Corpo e cabelo como ícones de construção da beleza e da identidade negra nos salões étnicos de Belo Horizonte. São Paulo, 2002. Tese de doutorado em Antropologia, Universidade de São Paulo.

hooks, bell. Alisando o nosso cabelo. Revista Gazeta de Cuba – Unión de escritores y Artista de Cuba, 2005 <http://www.geledes.org.br/alisando-o-nosso-cabelo> (21 maio 2005).

KRAMER, Sonia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, 2002.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. 16. ed. Petropólis: Vozes, 2014.

MALYSSE, Stéphane. Extensões do feminino: megahair, baianidade e preconceito capilar. s. d. (15 set. 2015).

NARANJO, Javier. Casa das Estrelas, o universo contato pela criança. São Paulo: Foz, 2013.

NOVAES, Joana; VILHENA, Junia. De cinderela a moura torta: sobre a relação mulheres, beleza e feiura. Interações, v. 8, n. 15, p. 9-36, 2003.

PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: Manuel Sarmento. As crianças, contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho. Centro de Estudos da Criança. Ed. Bezerra, 1997.

PIRES, Flávia. Ser adulta e pesquisar crianças. Revista de Antropologia, v. 50, n. 1, p. 225-270, 2007 <10.1590/S0034-77012007000100006>.

PIRES, Flávia; SARAIVA, Marina. Apresentação. Dossiê Ser criança no Brasil hoje: (re)invenções da infância em contexto de mudança social. Latitude, v. 10, n. 2, p. 165-169, 2016.

SARMENTO, Manuel. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.

SARMENTO, Manuel. Visibilidade social e estudo da infância. In: Vera Maria Ramos VAsconcelos; Manuel Sarmento. Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira Martins, 2007. p. 25-49.

SANT’ANNA, Denise. As infinitas descobertas do corpo. Cadernos Pagu, v.

, p. 235-249, 2000.

SOUSA. Emilene. Corpo, pessoa e identidade Capuxu através da infância. Florianópolis: Editora UFSC, 2017.

SOUZA, Érica. Marcadores sociais da diferença e infância: relações de poder no contexto escolar. Cadernos Pagu, v. 26, p. 169-199, 2006.

VIGARELLO, Georges. História da beleza. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

TOREN, Christina. A matéria da imaginação: o que podemos aprender com as ideias das crianças fijianas sobre suas vidas como adultos. Horizontes Antropológicos, v. 16, n. 34, p. 19-48, 2010 <10.1590/S0104-71832010000200002>.

Published

2018-04-13

How to Cite

da Ponte, V. P. (2018). Beauty, production and normalization of the body in children’s narratives. Civitas: Journal of Social Sciences, 18(1), 153–170. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2018.1.28328

Issue

Section

Gender and Sexuality: between the explosion of pluralism and the clashes of normalization - submissons: May-Aug. 2017