Literary connections

building bridges of learning for life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2024.1.45846

Keywords:

multilingualism, ICT, entrepreneurship, life project, textual genres

Abstract

This report presents the process and results of the Literary Connections Project - Building Bridges of Learning for Life, which stimulates students’ creative-logical and critical thinking through the use of ICT, not only in the school environment, but also for children from a philanthropic institution that supports children with cancer, fostering entrepreneurship and life projects. This project used digital technologies in a way that was integrated into the curriculum, with an emphasis on textual genres and financial education, based theoretically on the basic documents of Brazilian education and on authors who have developed research in the areas of literacy, multilearning and TDICs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Cavalcanti Silva Pereira, Colégio Marista de Natal, Natal, RN, Brazil.

Specialist in Clinical and Institutional Psychopedagogy from Castelo Branco University (UCB), in Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Graduated in Pedagogy, from Vale do Acaraú State University (UVA), CE, Brazil. Teacher of the 4th year of the Initial Years at Colégio Marista de Natal and Pedagogical Coordinator of the public network of Natal, at Escola Municipal Professora Ivonete Maciel, in Natal, RN, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARMELINO, Ana Cristina. Humor, multimodalidade e hibridismo: elementos característicos do gênero guia. Intersecções, Jundiaí, ano 6, n. 2, p. 68-88, nov. 2013.

FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da Educação Midiática. 1. ed. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

FONSECA, Vitor da. Cognição, neuropsicologia e aprendizagem: abordagem neuropsicológica e psicopedagógica. Petrópolis: Vozes; 2008.

LIBERALI, Fernanda Coelho. Multiletramento engajado na prática do bem viver. Linguagem em discurso, [s. l.], v. 22, n. 1, p. 125-145, 2022. http://dx.doi.org/10.1590/1982-4017-220109-8421. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/KmYMbTKgh4MLvKvqMBMCQRk/?lang=pt#. Acesso em: 21 mar. 2024.

LIGOCKI, Carolina Simões Lopes. LUNES, Silvana Maria Silva. Programa Oficina das finanças na escola. São Paulo: FTD; 2021.

FRANCISCO, Antônio; CASTRO, José. Meu amigo paladar. Natal: Comunique, 2016.

GUIMARÃES, Glaucia; CORRÊA, Ligia Karam de Magalhães; BARRETO, Raquel Goulart. Textos Multimidiáticos na Escola. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 33., 2010, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2010. Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br. Acesso em: 21 mar. 2024.

ROJO, Roxane H. R.; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

União Marista do Brasil. Matrizes Curriculares de educação básica do Brasil Marista: linguagens, códigos e suas tecnologias. Organizador: União Marista do Brasil. Curitiba: Pucpress, 2021.

Published

2024-06-04

How to Cite

Cavalcanti Silva Pereira, P. (2024). Literary connections: building bridges of learning for life. Caderno Marista De Educação, 15(1), e45846. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2024.1.45846