Peer instruction and fidget toys
Tools for Teaching Mathematics in the Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.15448/2763-5929.2023.1.43341Keywords:
early years, teaching Mathematics, active methodologiesAbstract
This report presents an experience that took place in the year 2021, in the midst of bimodal classes, in Mathematics classes of the 4th year of the Initial Years of Elementary School. This proposal was based on the use of the active methodology called Peer Instruction, using the fidget toys (pop-it) brought by children to school as a tool, in order to develop the mathematical ability that involves understanding the rectangular organization of multiplication. In addition to the theories about the assertiveness of the use of Peer Instruction with children from Elementary School I, concepts from the BNCC were used for the proposal, which proposes work involving argumentative activities and that, therefore, require the use of concreteness in a first moment (BRASIL, 2017).
Downloads
References
BACICH, Lilian.; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 47-65.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC: SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_sitepdf. Acesso em: 4 jun. 2022.
GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
MOURA, Bruna Ligabo de. Aplicação do Peer Instruction no ensino de matemática para alunos de quinto ano do ensino fundamental. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Projetos Educacionais em Ciências) – Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, Lorena, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/97/97138/tde-21112017-141058/pt-br.php. Acesso em: 10 dez. 2021.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica/União Marista do Brasil. Brasília: União Marista do Brasil, 2010.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Matrizes curriculares de educação Básica do Brasil Marista: área de matemática e suas tecnologias. 3. ed. Curitiba: PUCPRESS, 2019.
POP-IT: especialistas explicam benefícios e cuidados necessários com brinquedo “antiestresse” que é febre entre as crianças. Zero Hora, Porto Alegre, 9 set. 2021. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/noticia/2021/09/pop-it-especialistas-explicam-beneficios-e-cuidados-necessarios-com-brinquedo-antiestresse-que-e-febre-entre-as-criancas-cktdd4ngl00920193cx68ixnn.html. Acesso em: 5 jun. 2022.
WEINHEIMER, Gicele; WANDERER, Fernanda. (Novo) ensino médio e movimentos de contraconduta na escola. Revista Signos, Lajeado, ano 42, n. 1, p. 125-143, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v42i1a2021.2755. Acesso em: 10 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v42i1a2021.2755
ZAMBONI, Talita Mireli. Metodologias ativas no ensino da matemática escolar: o que as pesquisas acadêmicas revelam? 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2019. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4515. Acesso em: 24 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).