Between knowledge and power

Theoretical contributions to a liberating education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2023.1.43313

Keywords:

know, power, school space, Michel Foucault, Paulo Freire

Abstract

The purpose of this bibliographical investigation is to identify, in some of the main works of the theorists Michel Foucault and Paulo Freire, approximations in their lines of thought regarding the concepts of knowledge and power, using the Brazilian education model as the object of question. The concern was raised when the researcher observed a conflict of ideas when we theorized a critical and dialogic education, in Freire’s sense, but which practices discipline and punishment, in Foucault’s sense; which claims to defend equality, justice and democracy, in Freire’s sense, but has a dual, classificatory and excluding teaching, in Foucault’s sense. The readings enabled us to present theoretical contributions from both authors when they denounced the need to break power relations in the school space, encouraging the search for education as a practice of freedom. We came to the conclusion that it is a courageous discussion to problematize Foucault’s discourse from the perspective of Paulo Freire’s liberating education, as we are unfortunately approaching the debate of an insignificant evolution in the history of Brazilian education, but, on the other hand, it helps us to think, unveiling and reinventing the social space from the perspective of struggle and resistance to school domination practices. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Bruno Lima Pereira, Colégio Marista Sagrado Coração (CMSC), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestre em Ciências Sociais e Humanas pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Graduado no Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB) e licenciado em Pedagogia pela mesma universidade. Especialista pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), em Docência no Ensino Superior e em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literaturas. Professor do Colégio Marista Sagrado Coração, unidade social localizada em Fortaleza, CE, Brasil. 

References

BRUTSCHER, Volmir José. Discursos da educação popular contemporânea: encontros com Michel Foucault e Paulo Freire. 2017. 251 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

CHRAIM, Amanda Machado. O poder disciplinar escolar e a resistência freireana: atitude parresiastica chamando ao cuidado de si. Revista Educação, Artes e Inclusão, [S. l.], v. 14, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.5965/1984317814012018089

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: Aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. Edições Loyola, São Paulo, 2004.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Lígia M. Pondé Vassalo. Petrópolis, RJ: Vozes. 1975.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, [S. l.], v. 15, n. 42, p. 259-268. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Cortez, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013.

MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

MARQUES, Abimael Antunes. Os corpos dóceis, em vigiar e punir, de Michel Foucault. Itinerarius Reflectionis, [S. l.], v. 2, n. 15, 2013.

OLIVEIRA, Rosângela Labre de. Um diálogo com Freire e Foucault sobre poder e saber. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2017.

PEREIRA, Simone Rocha. Educação como prática da liberdade. Educação e linguagem, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 211-216, 2019. DOI: https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v22n2p211-216

Published

2023-01-12

How to Cite

Pereira, P. B. L. (2023). Between knowledge and power: Theoretical contributions to a liberating education. Caderno Marista De Educação, 14, e43313. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2023.1.43313