Between knowledge and power
Theoretical contributions to a liberating education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2763-5929.2023.1.43313Keywords:
know, power, school space, Michel Foucault, Paulo FreireAbstract
The purpose of this bibliographical investigation is to identify, in some of the main works of the theorists Michel Foucault and Paulo Freire, approximations in their lines of thought regarding the concepts of knowledge and power, using the Brazilian education model as the object of question. The concern was raised when the researcher observed a conflict of ideas when we theorized a critical and dialogic education, in Freire’s sense, but which practices discipline and punishment, in Foucault’s sense; which claims to defend equality, justice and democracy, in Freire’s sense, but has a dual, classificatory and excluding teaching, in Foucault’s sense. The readings enabled us to present theoretical contributions from both authors when they denounced the need to break power relations in the school space, encouraging the search for education as a practice of freedom. We came to the conclusion that it is a courageous discussion to problematize Foucault’s discourse from the perspective of Paulo Freire’s liberating education, as we are unfortunately approaching the debate of an insignificant evolution in the history of Brazilian education, but, on the other hand, it helps us to think, unveiling and reinventing the social space from the perspective of struggle and resistance to school domination practices.
Downloads
References
BRUTSCHER, Volmir José. Discursos da educação popular contemporânea: encontros com Michel Foucault e Paulo Freire. 2017. 251 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.
CHRAIM, Amanda Machado. O poder disciplinar escolar e a resistência freireana: atitude parresiastica chamando ao cuidado de si. Revista Educação, Artes e Inclusão, [S. l.], v. 14, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.5965/1984317814012018089
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: Aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. Edições Loyola, São Paulo, 2004.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Lígia M. Pondé Vassalo. Petrópolis, RJ: Vozes. 1975.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, [S. l.], v. 15, n. 42, p. 259-268. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Cortez, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013.
MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
MARQUES, Abimael Antunes. Os corpos dóceis, em vigiar e punir, de Michel Foucault. Itinerarius Reflectionis, [S. l.], v. 2, n. 15, 2013.
OLIVEIRA, Rosângela Labre de. Um diálogo com Freire e Foucault sobre poder e saber. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2017.
PEREIRA, Simone Rocha. Educação como prática da liberdade. Educação e linguagem, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 211-216, 2019. DOI: https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v22n2p211-216
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).