Diary of learning memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.41388

Keywords:

Memoirs, Learning, Re-signification, Portuguese language

Abstract

The present proposal addressed in this study aims to reflect on a teaching strategy for Portuguese language classes, based on the recording of learning memories in the “daily” genre. The activity was carried out with eighty students from the ninth year of elementary school, at Colégio Marista Pio XII, in the city of Novo Hamburgo. Through the production of a diary of learning memories, the teacher observed a growth in the students’ learning, in an autonomous and protagonist way, thus being able to mediate and intervene in order for it to really take place. The daily genre, in addition to enabling students to narrate their learning, allowed them to take a stand on them, explaining, arguing and revisiting them throughout the process of knowledge construction, being a source of resignification of the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiane Peres Zawaski, Colégio Marista Pio XII (CMPXII), Novo Hamburgo, RS, Brasil.

Doutoranda em Memória Social e Bens Culturais, no Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Bens Culturais, da Universidade La Salle, em Canoas, RS, Brasil – Bolsista CAPES. Professora de Língua Portuguesa, Literatura e Produção Textual, na educação básica, no colégio Marista Pio XII, em Novo Hamburgo, RS, Brasil.

References

AUSUBEL, David. Paul. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Reinehart and Winston Inc., 1968.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

LIRA, Bruno Carneiro. Práticas pedagógicas para o século XXI: a sociointeração digital e o humanismo ético. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elicie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. A educação na era digital: a escola educativa. Porto alegre: Penso, 2015.

SABORROJA, Jaume Carbonell. Pedagogías del siglo XXI: alternativas para la inovación educativa. Barcelona: Octaedro, 2015.

VASCONCELOS, Celso dos Santos. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad, 2014.

ZAWASKI, Tatiane Peres; RAMIREZ, Vera Lúcia. O lúdico no ensino de Língua Portuguesa, nos anos finais do ensino fundamental: buscando outras formas de ensino e aprendizagem. Web Revista Linguagem, Educação e Memória, Campo Grande, v. 2, n. 13, p. 92-106, dez. 2017.

Published

2021-12-14

How to Cite

Zawaski, T. P. (2021). Diary of learning memories. Caderno Marista De Educação, 12(1), e41388. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.41388

Issue

Section

Experiences Stories