Diary of learning memories
DOI:
https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.41388Keywords:
Memoirs, Learning, Re-signification, Portuguese languageAbstract
The present proposal addressed in this study aims to reflect on a teaching strategy for Portuguese language classes, based on the recording of learning memories in the “daily” genre. The activity was carried out with eighty students from the ninth year of elementary school, at Colégio Marista Pio XII, in the city of Novo Hamburgo. Through the production of a diary of learning memories, the teacher observed a growth in the students’ learning, in an autonomous and protagonist way, thus being able to mediate and intervene in order for it to really take place. The daily genre, in addition to enabling students to narrate their learning, allowed them to take a stand on them, explaining, arguing and revisiting them throughout the process of knowledge construction, being a source of resignification of the teaching process.
Downloads
References
AUSUBEL, David. Paul. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Reinehart and Winston Inc., 1968.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
LIRA, Bruno Carneiro. Práticas pedagógicas para o século XXI: a sociointeração digital e o humanismo ético. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elicie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. A educação na era digital: a escola educativa. Porto alegre: Penso, 2015.
SABORROJA, Jaume Carbonell. Pedagogías del siglo XXI: alternativas para la inovación educativa. Barcelona: Octaedro, 2015.
VASCONCELOS, Celso dos Santos. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad, 2014.
ZAWASKI, Tatiane Peres; RAMIREZ, Vera Lúcia. O lúdico no ensino de Língua Portuguesa, nos anos finais do ensino fundamental: buscando outras formas de ensino e aprendizagem. Web Revista Linguagem, Educação e Memória, Campo Grande, v. 2, n. 13, p. 92-106, dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).