Children’s literature reading mediation at school libraries
DOI:
https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40805Keywords:
Reading Mediation, Children’s Literature, School LibraryAbstract
The main goal of this article is to increment the practices to encourage literary reading in school libraries. Some activities currently employed at a private institution of Porto Alegre were described an analyzed. To make that happen, a bibliographic research was conducted from available literature on the subject. Based on that, it was found that reading mediation with children’s and youth’s literature tend to promote student engagement and enables an acquainted relation with the mediation environment. It brings major benefits, not only for school, but also for life.
Downloads
References
BRENMAN, Ilan. Através da vidraça da escola: formando novos leitores. 3. ed. Belo Horizonte: Aletria, 2018.
BRITTO, Luiz Percival. Ao revés do avesso. São Paulo: Pulo do Gato, 2015.
CAGNETI, Sueli; LIRA, Áurea Rocha. Basta ler para ser leitor? Porto Alegre: Paulinas, 2018.
COLASANTI, Marina. Como se fizesse um cavalo. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
GOLDIN, Daniel. Os dias e os livros. Tradução de Carmen Cacciacarro. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
LAJOLO, Marisa. Literatura: ontem, hoje, amanhã. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
LIMA, Aldo de (org.). O direito à literatura. Recife: Ed. Universitária UFPE, 2012.
MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 4. ed. São Paulo: Global, 2016.
MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil; SERAFINI, Loiva Teresinha; KAUP, Uli (org.). Biblioteca Escolar: presente. Porto Alegre: Evangraf, 2011.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
PROENÇA FILHO, Dominício. A linguagem literária. São Paulo: Ática, 2003.
RITER, Caio. A formação do leitor literário em casa e na escola. São Paulo: Birutta, 2009.
ROCA, Glória Durban. Biblioteca escolar hoje: recurso estratégico para a escola. Tradução de Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Penso, 2012.
ROSA, Sonia. Entre textos e afetos: formando leitores dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
UNESCO. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. São Paulo: IFLA/UNESCO, 2002. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.
UNESCO. Diretrizes da IFLA/UNESCO para a biblioteca escolar. 2005. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/SchoolLibraryGuidelines-pt_BR.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).