Children’s literature reading mediation at school libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40805

Keywords:

Reading Mediation, Children’s Literature, School Library

Abstract

The main goal of this article is to increment the practices to encourage literary reading in school libraries. Some activities currently employed at a private institution of Porto Alegre were described an analyzed. To make that happen, a bibliographic research was conducted from available literature on the subject. Based on that, it was found that reading mediation with children’s and youth’s literature tend to promote student engagement and enables an acquainted relation with the mediation environment. It brings major benefits, not only for school, but also for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Kniphoff dos Santos, Colégio Marista Rosário, Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Teoria e Prática da Formação do Leitor pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; especialista em A Moderna Educação: Metodologias, Tendências e Foco no Aluno pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; Atuou como assistente de biblioteca no Colégio Marista Rosário, em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BRENMAN, Ilan. Através da vidraça da escola: formando novos leitores. 3. ed. Belo Horizonte: Aletria, 2018.

BRITTO, Luiz Percival. Ao revés do avesso. São Paulo: Pulo do Gato, 2015.

CAGNETI, Sueli; LIRA, Áurea Rocha. Basta ler para ser leitor? Porto Alegre: Paulinas, 2018.

COLASANTI, Marina. Como se fizesse um cavalo. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

GOLDIN, Daniel. Os dias e os livros. Tradução de Carmen Cacciacarro. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

LAJOLO, Marisa. Literatura: ontem, hoje, amanhã. São Paulo: Editora Unesp, 2018.

LIMA, Aldo de (org.). O direito à literatura. Recife: Ed. Universitária UFPE, 2012.

MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 4. ed. São Paulo: Global, 2016.

MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil; SERAFINI, Loiva Teresinha; KAUP, Uli (org.). Biblioteca Escolar: presente. Porto Alegre: Evangraf, 2011.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

PROENÇA FILHO, Dominício. A linguagem literária. São Paulo: Ática, 2003.

RITER, Caio. A formação do leitor literário em casa e na escola. São Paulo: Birutta, 2009.

ROCA, Glória Durban. Biblioteca escolar hoje: recurso estratégico para a escola. Tradução de Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Penso, 2012.

ROSA, Sonia. Entre textos e afetos: formando leitores dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

UNESCO. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. São Paulo: IFLA/UNESCO, 2002. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.

UNESCO. Diretrizes da IFLA/UNESCO para a biblioteca escolar. 2005. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/SchoolLibraryGuidelines-pt_BR.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.

Published

2021-09-23

How to Cite

Santos, S. K. dos. (2021). Children’s literature reading mediation at school libraries. Caderno Marista De Educação, 12(1), e40805. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40805

Issue

Section

Articles