Analysis of Magazine Covers

Use of Image in Environmental Awareness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40801

Keywords:

Biology teaching, Portuguese Language Teaching, Critical sense

Abstract

Considered a hybrid genre, the magazine cover allows the development of the capacity to analyze information that is explicit and implicit, contributing to the construction of different knowledge and to the expansion of the interpretation of multimodal texts. In this way, magazine covers are an interesting tool for the development of critical and interpretive capacity for textual and visual elements. Interpretation is a fundamental skill for all areas of knowledge, having a significant application in the natural sciences where the visual resource is very important for understanding. Within this perspective, the present class report had as its founding question How can the analysis of magazine covers help to raise awareness of the theme of environmental impacts in high school students? The objective of this class was to exercise the analysis of freedom of expression based on media products; Analyze the target audience and the means of disseminating reports; reflect and understand the magazine cover as a textual genre linked to journalism; understand the use of different expressive resources in texts in the journalistic sphere; to identify the importance of the elements that make up the magazine cover as significant parts for the textual construction. An integrated class was held between the components of Biology and Portuguese Language, making use of the interrelationships between the analysis and interpretation of magazine covers, media dissemination of environmental impacts and the evolution of the animals’ visual system. In order to get a better understanding of the contents worked in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artur Antunes Navarro Valgas, Colégio Marista São Pedro (CMSP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Biologia Animal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Mestre em Biologia Animal pela UFRGS. Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Tem experiência nas áreas de ecofisiologia animal, toxicologia, zoologia, fisiologia comparada, biologia da invasão, fisiologia da conservação e educação (formal, não formal e educação ambiental). Professor de Ciências e Biologia no Colégio Marista São Pedro, em Porto Alegre, RS, Brasil.

Mônica Klen de Azevedo, Colégio Marista São Pedro (CMSP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutoranda em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Especialista em Literatura Brasileira pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora de Português e Literatura no Colégio Marista São Pedro, em Porto Alegre, RS, Brasil.

Andrea Ferreira Pires da Rosa, Colégio Marista São Pedro (CMSP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Educação Inclusiva pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Especialista em Supervisão Educacional pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, em Porto Alegre, RS, Brasil. Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Coordenadora Pedagógica Colégio Marista São Pedro, em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: Encontro & Interação. São Paulo: Parábola Editorial. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. 2018.

BRUZZO, Cristina. Biologia: Educação e imagens. Educ. Soc. Campinas, v. 25, n. 89, p. 1359- 1378, set./dez. 2004.

CORACINI, Maria José. Leitura: decodificação, processo discursivo. In: CORACINI, M. J.(org.) O jogo discursivo na aula de leitura. Campinas: Pontes, 2002.

COSTA, Cristina. Educação, imagens e mídias. São Paulo: Cortez Editora, 2005. v. 12. (Coleção Aprender e Ensinar com textos)

DA SILVA, Maria do Carmo Gonçalves et al. Plasticidade neural, neurociência e educação: as bases do aprendizado. Plasticidade neural, Neurociência e Educação: As bases do aprendizado. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 2, p. 30-41, 2020. http://doi.org/10.4025/arqmudi.v24i2.53548.

DE MORAIS, Lucas Andrade. Discurso midiático e meio ambiente: Análise de discursos ambientais em capas da revisa Veja. In: INTERNACIONAL DE MEIO AMBIENTE E SOCIEDADE, 1., 2019; CONGRESSO DE DIVERSIDADE DO SEMIÁRIDO, 3. 2019.

FARIA, Maria Alice; ZANCHETTA, Juvenal. Para ler e fazer o jornal na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2002.

GARRÉ, Bárbara Hees; HENNING, Paula Corrêa. Discurso da crise ambiental na mídia impressa. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, e138587, 2017.

GRIGOLETTO, Marisa. A concepção de texto e de leitura do aluno de 1º e 2º Graus e o desenvolvimento da consciência crítica. In: CORACINI, Maria José (org.) O jogo discursivo na aula de leitura. Campinas: Pontes, 2002.

GOMES, Mayra Rodrigues. Um texto Icônico-Verbal por semana: vendo/lendo capas de Veja. 1992. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

GOMES, Antenor Rita. Falando em imagens! O processo de produção de sentido sócio pedagógico no uso do texto imagético-verbal em atividades do ensino da língua portuguesa. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/11838/1/Tese_%20Antenor%20Gomes1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de competências e habilidades do ensino médio. Brasília: INEP, 2017

LAND, Michael F.; NILSSON, Dan-Eric. Animal eyes. Oxford: Oxford University Press, 2012.

MIGUEL, Raquel de Barros Pinto et al. Mídia e educação: produção acadêmica no Brasil e na França. Psicologia em Estudo, [S. I.], v. 22, n. 1, p. 67-79, 2017.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2011.

RABAÇA, Carlos Alberto; BARBOSA, Gustavo. Dicionário de Comunicação. Rio de Janeiro: Codecri, 1978.

RAMOS, Daniela Karine; LORENSET, Caroline Chioquetta; PETRI, Giani. Jogos educacionais: contribuições da neurociência à aprendizagem. Revista X, [S. I.], v. 2, n. 1, 2016.

SILVA, Ana Cristina Teodoro da. O tempo e as imagens de mídia: capas de revistas como signos de um olhar contemporâneo. 2003. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2003.

SILVA, Rosana Louro Ferreira. Leitura de imagens da mídia e educação ambiental: contribuições para a formação de professores. Educação em Revista, [S. I.], v. 26, n. 2, p. 277-297, 2010.

SILVA, Rosana Louro Ferreira; SILVA, Letícia Conconi; ALFONSI, Lívia Essi. A biologia na mídia e na escola: investigando as temáticas mudanças globais e biodiversidade. In: ENPEC, 8., 2011. Anais [...]. 2011.

SILVA, Henrique. C. Lendo imagens na educação científica: construção e realidade. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 17, n. 1 (49), p. 71-83, jan./abr. 2006.

SILVEIRA, Fernanda Romanezi da. Um estudo das capas da Revista Nova Escola: 1986-2004. 2006. 162 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2006.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Matrizes curriculares de educação básica do Brasil Marista: área de ciências da natureza e suas tecnologias. 3. ed. Curitiba: PUCPRESS, 2019.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Matrizes curriculares de educação básica do Brasil Marista: área de linguagens, códigos e suas tecnologias. 3. ed. Curitiba: PUCPRess, 2019.

Published

2021-09-13

How to Cite

Valgas, A. A. N., de Azevedo, M. K., & da Rosa, A. F. P. (2021). Analysis of Magazine Covers: Use of Image in Environmental Awareness. Caderno Marista De Educação, 12(1), e40801. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40801

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)