Collaborative construction
The experience of a collaborative writing of a guide in the school shift coordination sector
DOI:
https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40794Keywords:
Attentive listening, Collaborative writing, Dialogue, BelongingAbstract
This report of experience presents the creation process of an orientational basic guide for the assistants of Colégio Marista Ipanema school. It exposes the problematic part of the demand for a standardization of the assistant’s actions facing daily school situations, as well as for a better reception for new employees in the institution. The making of the document is based in a collaborative writing, uniting different agents of the process, such as the shift coordinators, educational vice-principal, and assistants. The direct involvement of the assistants in the making of the guide brings the feeling of belonging and value for the institution, in the direct action in the educational process. At the end of the guide’s writing, the importance of an attentive listening and of the systematization of the assistant’s actions is perceived, aiming for a legacy to the institution, as well as for encouraging dialogue, for gratitude, for protagonism and for transformation of the educational act.
Downloads
References
PIEREZAN, D. M. S; CASTELA, G. S. Práticas colaborativas de escrita e multiletramentos na produção textual do ensino médio. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 293-313, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4021. Acesso em: 15 abr. 2021.
PINHEIRO, P. A. A escrita colaborativa por meio do uso de ferramentas digitais: ressignificando a produção textual no contexto escolar. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 9, n. 3, p. 226-239, set./dez. 2011. Disponível em:http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2011.93.07. Acesso em: 17 abr. 2021.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE INTELIGÊNCIA EMOCIONAL. O poder da gratidão: os benefícios de agradecer. São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.sbie.com.br/blog/o-poder-da-gratidao-os-beneficios-de-agradecer. Acesso em: 19 abr. 2021.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a educação básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).