School Counseling and Inclusion

Connections and routes in the development of an inclusive culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40790

Keywords:

School counseling, Inclusion, Inclusive culture

Abstract

This study presents a research of an end of specialization program in Inclusive Education of Pontifícia Universidade Católica. The purpose of this paper is to reflect on the importance of the school counselor in inclusive procedures of regular school system context intending to answer the following question: which are the needed connections and routes to the inclusion process in regular Primary Education, focused on the elementary levels of a private school in Porto Alegre, from the view of the School Counselor’s practice? For this, a qualitative research was undertaken through observations of the school routine in distinguished times and semi-structured interview questions to seven teachers and four special education students’ families. The results indicated possible approaches in partnership and paths required from this professional’s practice through the embracing of families and students, support provided to teachers and other school faculty’s members, purposes of continuing education to all school community as well as resources to provide equity in the teaching and learning processes in order to contribute to the
development of a broader inclusive culture in this school’s scenario. Interviewees’ responses revealed that it’s possible to think about routes and paths to be taken in connections and partnership demanded to implement this initiative. The teacher alone does not make a school inclusive. In this process everyone needs to be an actor and a protagonist so that the role of the School Counselor is essential considering the fact that he is the first contact of the student and the family at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana de Souza Arieta, Colégio Marista Rosário (CMR), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Educação Inclusiva, Gestão Curricular Marista e Psicopedagogia Clínica e Institucional e mestranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Orientadora educacional dos anos iniciais do Colégio Marista Rosário, em Porto Alegre, RS, Brasil.

Katiuscha Lara Genro Bins, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação, mestre em Educação e especialista em Alfabetização e Letramento pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora na EMEF Prof. Luiz Francisco Lucena Borges, em Porto Alegre, RS, Brasil; e professora convidada na PUCRS, em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATISTA, Cristina Abranches Mota. Atendimento Educacional Especializado para pessoas com deficiência mental. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér (org.). O desafio das diferenças nas escolas. Rio de Janeiro: Vozes, 2013. p. 121-129.

BEYER, Hugo Otto. O Projeto da Educação Inclusiva: Perspectivas e princípios de implementação. In: JESUS, Denise Meyrelles et al. (org.). Inclusão Práticas Pedagógicas e trajetórias de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011. p. 75-81.

CARVALHO, Rosita Edler. Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2014.

COLÉGIOS E UNIDADES SOCIAIS DA REDE MARISTA. Diretrizes da Educação Inclusiva na Educação Básica da Rede Marista/Colégios e Unidades Sociais da Rede Marista. Organização de Ana Rosimeri Araújo da Cunha; Simone Martins da Silva. Porto Alegre: Centro Marista de Comunicação, 2018.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

GIACAGLIA, Lia Renata Angelini; PENTEADO, Wilma Millan Alves. Orientação Educacional na Prática: princípios, técnicas e instrumentos. São Paulo: Thomson Learning, 2006.

MANUAL diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Tradução de Maria Inês Corrêa Nascimento et al.; revisão técnica de Aristides Volpato Cordioli et al. Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: http://www.clinicajorgejaber.com.br/2015/estudo_supervisionado/dsm.pdf. Acesso em: 24 jul. 2020.

ROSA, Carlos Eduardo. O DSM-5 e a CID-10: uma questão de classe? In: ROSA, Carlos Eduardo. Carlos Eduardo Rosa: Psiquiatria e Psicoterapia. [S. l.], 26 jan. 2015. Disponível em: http://www.carloseduardorosa.com.br/o-dsm-5-e-a-cid-10-uma-questao-de-classe. Acesso em: 25 maio 2017.

ROTTA, Newra Tellechea; OHLWEILER, Ligia; RIESGO, Rudimar dos Santos (org.). Transtornos da aprendizagem: uma abordagem neurobiológica e multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.

SILVA, Karla Wunder; BINS, Katiuscha Lara Genro. 25 anos de uma escola que se (re)constrói no tempo: funcionamento atual. In: SILVA, Karla Wunder; BINS, Katiuscha Lara Genro (org.). Tessituras do fazer pedagógico junto a alunos com Transtorno do Espectro Autista. Porto Alegre: Secretaria Municipal de Educação, 2016. p. 43-49.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: Nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília, DF: Umbrasil, 2010.

Published

2021-09-13

How to Cite

Arieta, M. de S., & Bins, K. L. G. (2021). School Counseling and Inclusion: Connections and routes in the development of an inclusive culture. Caderno Marista De Educação, 12(1), e40790. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40790

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)