Heat or temperature? use of geek culture characters for constextualization of physical and biological phenomena

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40776

Keywords:

Gamefication, Interdisciplinarity, Youths, Science teaching

Abstract

The present research sought to provide the learning of basic concepts linked to thermoregulation, through the use of characters from the Geek culture, in order to make the content more empathic and closer to the daily lives of these students. To this end, the objective was to contextualize physical and biological phenomena in two classes of the first grade of high school through the use of characters from the geek culture on a gamification platform. For this purpose, a synchronous class was taught in an integrated way between the Physics and Biology components through Microsoft Teams, where the physical phenomena related to thermoregulation were contextualized. In order to bring students closer and increase their interest, an interactive panel with characters from animations, comics and animes, related to fire and ice, was set up. Each character referred to a statement used in everyday life, where students should justify whether the statement was true or false from the perspective of physics. Using this resource, it was possible to observe the greater participation and excitement of the students, as well as a greater assimilation of the concepts worked on.

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Author Biographies

Artur Antunes Navarro Valgas, Colégio Marista São Pedro (CMSP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Biologia Animal pela UFRGS. Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Biologia Animal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professor de Ciências e Biologia no Colégio Marista São Pedro, em Porto Alegre, RS, Brasil.

Tatiane Alves Gonçalves , Colégio Marista São Pedro (CMSP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Educação em Ciências pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Licenciada em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora da Escola Técnica Mascarenhas de Moraes, em Cachoeirinha, RS, Brasil, e no Colégio Marista São Pedro, em Porto Alegre, RS, Brasil.

Andrea Ferreira Pires da Rosa, Colégio Marista São Pedro (CMSP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Educação Inclusiva pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Especialista em Supervisão Educacional pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, em Novo Hamburgo, RS, Brasil. Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Coordenadora Pedagógica Colégio Marista São Pedro, Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2021-10-05

How to Cite

Valgas, A. A. N., Gonçalves , T. A., & Rosa, A. F. P. da. (2021). Heat or temperature? use of geek culture characters for constextualization of physical and biological phenomena. Caderno Marista De Educação, 12(1), e40776. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40776

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