TED Talks as a pedagogical way to think about the contemporary world
The creation of MarisTalks Conference
Keywords:
TED Talks, Sustainable development goals, Didactic sequence, Current issuesAbstract
This paper presents, through a movement of reflection and action, a report on the experience of MarisTalks, a pedagogical project that took place at Colégio Marista Assunção, as the result of a didactic sequence in the Humanities Area, with the senior classes of high school, which occurred during the second half of 2019. It points out the context of creation of a didactic sequence and the motivations that led to the construction of this interdisciplinary work, culminating in the structuration of a final product designed between students and educators. It presents MarisTalks, an event inspired by the TED Talks conference, popularly known for presenting, in a movement of synthesis and reflection, an argumentative approach on any topic pertinent to contemporary times. In the case of this project, the topic that mobilized students in the construction of their speeches were the 17 Sustainable Development Goals provided by the United Nations. Methodologically, in addition to the original context of the initiative and its goals, this paper lists the stages of development of the project, its application, the challenges faced in the process and the considerations of the authors about its
conduction, with the necessary theoretical support for the solidity and coherence of the project proposal.
Downloads
References
MACEDO, Lino de. Situação-problema: forma e recurso de avaliação, desenvolvimento de competências e aprendizagem escolar. In: PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Claudia Schilling e Fatima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 113-135.
PIAGET, Jean. Epistemologia Genética. São Paulo. Martins Fontes. 1990.
TED. 2020. TED. Ideas worth spreading. Disponível em: https://www.ted.com/ Acesso em: 29 set. 2020.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL (org.). Matrizes curriculares de Educação Básica do Brasil Marista: área de Ciências Humanas e suas tecnologias. 3. ed. Curitiba. PUCPRESS, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).