The power of goups at school

A space for encounters and transformation

Authors

Keywords:

Groups, Youths, School, Protagonism, Life project

Abstract

The present experience report intends to reflect about the power of working with different groups at school, presenting a brief report about the history and operation of four youth groups: Marist Youth Ministry, Volunteering, Student Union and International Relations Group.The practices involve students from Final Years and High School, at Marista Graças School, in Viamão, RS, and express the plurality of these youth. It is noticed that the bond between group members and the safe environment that they are in allows young people to try new perspectives, and with this, new forms of relationship, taking these learnings to other spaces, such as family, friends and school, transforming themselves and the context they live in.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ralph Schibelbein, Colégio Marista Graças, Viamão, RS, Brasil.

Mestre em Educação (UDE), em Montevidéu, Uruguai; mestrando em Direitos Humanos (UnirRitter), em Porto Alegre, RS, Brasil; e professor no colégio Marista Graças.

Konstans Franco Steffen, Colégio Marista Graças, Viamão, RS, Brasil

Mestre em educação (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; especialista em Psicologia Escolar e Educacional (CFP), Brasil; e orientadora educacional no colégio Marista Graças.

Katia Teresinha Machado da Rocha, Colégio Marista Graças, Viamão, RS, Brasil.

Especialista em Orientação Educacional (FAFINC), em Viamão, RS, Brasil; pastoralista no colégio Marista Graças.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

DAYRELL, Juarez. A escola faz as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.

FREIRE, Madalena. O que é um grupo. [S. l.; s. n.], 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Matriz de Referência ENEM. Brasília: MEC, 2019.

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento.19 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2011.

ONU - Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948.

REDE MARISTA. Programa voluntariado. 2. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2016.

REDE MARISTA. Serviço de Pastoral: identidade, metodologia e compromissos. 1. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2018.

REDE MARISTA. Posicionamento Juventudes: Nosso jeito de compreender e atuar junto aos jovens contemporâneos. 1. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2018.

REDE MARISTA. Posicionamento Projeto de vida: A construção da integralidade da pessoa. 1. ed. Porto Alegre: Rede Marista, 2018.

REDE MARISTA. Diretrizes Nacionais da Pastoral Juvenil Marista: Secretariado Interprovincial Marista. São Paulo: FTD, 2006.

RALPH. Seja um Voluntario. Zero Hora, Porto Alegre, 2018.

SEIXAS, Raul. Carpinteiro do Universo. São Paulo: Gravadora WeA, 1989. SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T.T. (org.). Identidade e diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. 14ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.

UNESCO da Comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/UNESCO, 1998.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.

Published

2020-12-31

How to Cite

Schibelbein, R., Franco Steffen, K., & Machado da Rocha, K. T. (2020). The power of goups at school: A space for encounters and transformation. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37958. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37958

Issue

Section

Experiences Stories