Didactic materials applied in English language teaching focused in the writing of the Supervised Internship Reports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.2.34333

Keywords:

Speech Genres, English teaching practicum, English teaching Material.

Abstract

Within the interdisciplinary field of Applied Linguistics, this research proposes analyzing how the Supervised Internship Reports that focus the use of didactic materials applied in the teaching and learning English language during the practicum activities help pre-serve teachers to reflect upon the teaching practice. Dialogical studies of language according to Bakhtin’s perspective is the theoretical apparatus that guided this research. Qualitative research approach and the methodology of documentation were applied to characterize supervised internship reports. The research results show that the use of didactic materials it is focused in the writing of the Supervised Internship reports, however, it is essential to invest in the adaptation and production of materials that attend the objectives and characteristics of the English language teaching contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lívia Chaves Melo, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Câmpus de Porto Nacional

Doutora em Letras: Ensino de Língua e Literatura. Docente da Universidade Federal do Tocantins.

References

Bakhtin, Mikhail. 2000. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermentina Galvão. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes.

Bakhtin, Mikhail. (Volóchinov). 2002a. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 10. ed. São Paulo, Editora Hucitec.

Bakhtin, Mikhail. 2002b. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Equipe de tradução: Aurora F. Bernardini; José P. Júnior; Augusto G. Júnior; Helena S. Nazário; Homero F. de Andrade. 5. ed. São Paulo: Hucitec.

Bakhtin, Mikhail. 2013a. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Bakhtin, Mikhail. 2013b. Questões de estilística no ensino da língua. In Questões de estilística no ensino da língua: Mikhhail Bakhtin. Tradução, posfácio e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34.

Bakhtin, Mikhail. 2016. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34.

Brait, Beth & Pistori, Maria Helena Cruz. 2012. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. ALFA: Revista de Linguística, 56 (2), pg. 371-401. https://doi.org/10.1590/S1981-57942012000200002

Clark, Katerina & Holquist, Michal. 2008. Mikhail Bakhtin. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva.

Emerson, Caryl. 2003. Os 100 primeiros anos de Mikhail Bakhtin. Tradução de Pedro Jorgensen Jr. Rio de Janeiro: Edifel.

Farah, Barbara & Silva, Wagner Rodrigues. 2017. Professores da escola básica representados na escrita de alunos da licenciatura em Letras. Raído, Dourados, MS, 11(27), pg. 304-320. https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.6748

Fiorin, José Luiz. 2017. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Contexto.

Leffa, Vilson José. 2016. Do método ao pós-método: a evolução no ensino de línguas. In Língua estrangeira: ensino e aprendizagem. Pelotas: Educat, pg. 21-48.

Lima, Diógenes Cândido. (orgs.). 2017. Ensino de Língua Inglesa: conversas com professores da escola pública. Campinas, SP: Pontes Editores.

Lispector, Clarice. 2004. A experiência maior. In Aprendendo a viver. Rio de Janeiro: Rocco, pg. 43.

Lispector, Clarice. 2004. Em busca do outro. In Aprendendo a viver. Rio de Janeiro: Rocco, pg. 66.

Melo, Lívia Chaves. 2018. Formação inicial do professor de língua inglesa a partir da abordagem do Letramento Científico no Estágio Supervisionado obrigatório. Raído, Dourados, MS, v. 12, n. 30, jul./ dez., pp. 91-104. https://doi.org/10.30612/raido.v12i30.9384

Oliveira, Luciano Amaral. 2014. Métodos de ensino de Inglês: teorias, práticas, ideologias. São Paulo: Parábola.

Oliveira, Luciano Amaral. 2015. Aula de Inglês: do planejamento à avaliação. São Paulo: Parábola.

Rojo, Roxane & Barbosa, Jacqueline P. 2015. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial.

Universidade Federal do Tocantins. Curso de Letras. 2009. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras: habilitação em Língua Inglesa e respectivas literaturas.

Volochinov, Valentin Nikolaevich. 2017. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo, ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34.

Volochinov, Valentin Nikolaevich & Bakhtin, Mikhail. 2013. A palavra na vida e a palavra na poesia: introdução ao problema da poética sociológica. In Volochinov, V. N.; Bakhtin, M. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores.

Published

2019-12-31

How to Cite

Melo, L. C. (2019). Didactic materials applied in English language teaching focused in the writing of the Supervised Internship Reports. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 10(2), e34333. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.2.34333

Issue

Section

Article