Reflexões Críticas sobre o Ensino-Aprendizagem de Inglês como Fator de Inclusão ou Exclusão Social

Authors

  • Paula Graciano Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.1.20197

Keywords:

International language, English teaching, critical teaching.

Abstract

This article discusses the mythological constructions of the English language and of its status as an international language, as well as the material implications of these constructions, mainly in the field of education, specifically in English teaching. This work followed three main theoretical guidelines: 1) the post-modern critical reflections, based on Makoni and Pennycook (2007) and Pennycook (2007), who understand languages as inventions of social, political and cultural movements; 2) the notions of discourse appropriation and social change through discourse, proposed by Fairclough (1999, 2001) and; the discussions about critical teaching, according to Jordão and Fogaça, 2012; Pessoa and Urzêda-Freitas, 2012; Urzêda-Freitas, 2012; Walters, 2012. It is defended that the English language, as a political-ideological instrument, can work, on the one hand, as a means of installing and maintaining material and cultural domination. However, on the other hand, it can serve as a toll to enhance awareness and social change.

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Author Biography

Paula Graciano Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Paula Graciano Pereira possui doutorado em Letras e Linguística, com pesquisa na área de ensino crítico de inglês e formação de professores de LE. É licenciada em Letras Português-Inglês, mestre em Letras e Linguística e especialista em Tecnologias e Educação a Distância. Atualmente, é docente em regime de dedicação exclusiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG), ministrando aulas nos cursos superiores e técnicos nas modalidades presencial e a distância.

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Published

2015-10-23

How to Cite

Pereira, P. G. (2015). Reflexões Críticas sobre o Ensino-Aprendizagem de Inglês como Fator de Inclusão ou Exclusão Social. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 6(1), 12–28. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.1.20197