Between arms and brushes

The painting “Batalha do Avaí” and it´s history context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3748.2020.2.37787

Keywords:

War Paraguay, Batalha do Avaí, Empire, Historical Painting

Abstract

This article intends on anylizing the beginning, development and the repercussions of the Paraguay War or Triple Alliance (1864-1870). It also intends on analyzing the different historiographic interpretations produced about the conflict and nevertheless, a correlating one of these perspectives with the production of the painting “Batalha do Avaí” (1877), by the eighth hundred’s artist Pedro Américo. In conclusion, we will establish a correlation between this artwork and the time of it’s production, in other words, the second half of the XIX century. Since this period of time was strongly influenced by the known “historical pantinig” and by
the state foundings that were looking for Paintings that were showcasing retrating deeds, heroes and the greatness of a nation. At last, we will analyze some passages that are represented in the historical painting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Luiz Souza, Universidade Federal de Alfenas (Unifal), Alfenas, MG, Brasil.

Mestrando em História Ibérica pela Universidade Federal de Alfenas (Unifal), em Alfenas, MG.

References

BASILE, Marcelo Otávio de Neri. O Império brasileiro: panorama político. In: LINHARES, Maria Yedda (org.). História geral do Brasil. Rio de Janeiro. Campus, 1990.

BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das letras, 2006.

BOX, Pelham Horton. Las origenes de la guerra de la Paraguay contra la Tríplice Aliança. Buenos Aires: Niza, 1958.

COLI, Jorge. Pedro Américo, Victor Meirelles, entre o passado e o presente. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), [S. l.], n. 3, 2013.

CUNHA, Angelina Maria Lopes da. O cartaz como arma de propaganda: a literacia visual histórica de alunos de 9º ano de escolaridade. Tese (Doutorado) – Universidade do Minho, Lisboa, 2009.

CHIAVENATO, Julio José. Genocídio americano: a Guerra do Paraguai. Editora Brasiliense, 1982.

CUNHA, Alvaro Saluan da. A Rendição de Uruguaiana, de Pedro Américo, e as litografias na Guerra do Paraguai. [S. l.]: Centro Acadêmico de História da UFJF, 2016.

DORATIOTO, Francisco Fernando Monteoliva. Maldita guerra: a nova história da Guerra do Paraguai. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

FERREIRA, Gabriela Nunes. O rio da Prata e a consolidação do Estado imperial. São Paulo: Hucitec, 2006.

MAGNOLI, Demétrio. O corpo da pátria: imaginação geográfica e política externa no Brasil (1808-1912). São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista/Moderna, 1997.

MOLINA, Ana Heloisa. Ensino de História e Imagens: possibilidades de pesquisa. Domínios da imagem, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 15-29, 2014. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2007v1n1p16.

POMER, Leon. A Guerra do Paraguai: a grande tragédia rioplatense. São Paulo: Global, 1980.

POMER, Leon. Paraguai: nossa guerra contra esse soldado. São Paulo: Global, 2001.

SALLES, Ricardo. A Guerra do Paraguai: escravidão e cidadania na formação do Exército. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

SALLES, Ricardo. Guerra do Paraguai: memórias & imagens. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 2003.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. A Batalha do Avaí: a beleza da barbárie: a Guerra do Paraguai pintada por Pedro Américo. São Paulo: Sextante Artes, 2013.

SOUSA, Jorge Prata de. Escravidão ou morte: os escravos brasileiros na Guerra do Paraguai. 2. ed. Rio de Janeiro: Mauad/ Adesa, 1996.

Published

2020-11-05

How to Cite

Souza, R. L. (2020). Between arms and brushes: The painting “Batalha do Avaí” and it´s history context. Oficina Do Historiador, 13(2), e37787. https://doi.org/10.15448/2178-3748.2020.2.37787

Issue

Section

Artigos