José Saramago and the unveiling of the author in the literary narratology scene
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43048Keywords:
José Saramago, Author, Narrator, Roland BarthesAbstract
French theorist Roland Barthes, after his famous conference of 1968, at the Collège de France, came to be cited as responsible for decreeing what says the metaphor that gives title to his text: The death of the author. Contrary to this aspect, the contemporary Portuguese novelist, José Saramago, will declare in his critical production The author as the narrator of his works, that is, affirming a certain nullity of the literary instance of the “narrator” by assuming it as performed by the author himself. Considering the author’s place in the Barthesian reflection and the place granted to him in Saramaguian fiction, we seek to problematize this space occupied in order to ascertain the consonances and/or dissonances in the understanding of both, as well as its unsealing in the scene of literary narratology.
Downloads
References
AGUILERA, Fernando Gómez (org.). As palavras de Saramago. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Emsantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BARTHES, Roland. Vidas Paralelas. In: BARTHES, Roland. Inéditos: Crítica. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004. v. 2.
BARTHES, Roland. A preparação do romance II: A obra como vontade. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.
BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005b.
BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2012. p. 57-64.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BERRINI, Beatriz. Ler Saramago: o romance. Lisboa: Editorial Caminho, 1998.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor. Lisboa: Vega, 2006.
FIGUEIREDO, Eurídice. Formas e variações autobiográficas: A autoficção. In: FIGUEIREDO, Eurídice. Mulheres ao espelho: autobiografia, ficção, autoficção. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2013. p. 13-74.
FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos: Arte, Epistemologia, Filosofia e História da Medicina. Organizado por Manoel Barros da Motta. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011. v. VII.
LEPECKI, Maria Lúcia. Sobreimpressões. Estudos de literatura portuguesa e africana. Lisboa: Caminho, 1988.
MOISÉS, Leyla Perrone. Com Roland Barthes. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
PESSOA, Fernando. Escritos Íntimos, Cartas e Páginas Autobiográficas. Organizado por António Quadros. Lisboa: Publ. Europa-América, 1986.
SARAMAGO, José. O despertar da palavra [Entrevista cedida a] Horácio Costa. Revista Cult, São Paulo, ano 2, n. 25, p. 16, dez. 1998.
SARAMAGO, José. As pequenas memórias. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
SARAMAGO, José. Cadernos de Lanzarote II. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
SARAMAGO, José. O autor como narrador. Revista Cult, São Paulo, n. 17, p. 24-27, dez. 1998.
SARAMAGO, José. O autor como narrador. Revista Ler, Lisboa, n. 38, p. 35-41, primavera/verão, 1997.
SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
SARAMAGO, José. História do cerco de Lisboa. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SARAMAGO, José. Memorial do convento. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1982.
SARAMAGO, José. “Deus quis este livro”: O novo romance de José Saramago, O Evangelho Segundo Jesus Cristo é posto à venda no dia 7. [Entrevista cedida a] Torcato Sepúlveda, Público, Lisboa, 2 nov. 1991. Disponível em: http://static.publico.pt/docs/cmf/autores/joseSaramago/entrevistaEvangelho.htm. Acesso em: 30 mar. 2022.
VAZ PINTO, Madalena. A escrita “sob-controle”: considerações sobre o narrador na ficção de José Saramago. Revista da Pós-Graduação em Literatura Portuguesa, Rio de Janeiro, n. 11, p. 58-64, ano 9, 2º sem. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Navegações
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Navegações implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Navegações as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.