Florbela Espanca. Ser Poeta é ser Flor
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4276.2015.1.17187Keywords:
Florbela Espanca, Feminilidade, Motivo floral, ErosAbstract
Na poesia de Florbela, o motivo floral aparece, precocemente, como um signo preferencial da discursivização da subjectividade feminina, de que constitui a metáfora unificadora. Neste texto tentar-se-á observar o específico trajeto de configuração textual dos referentes florais, submetidos a um processo expressivo de intensionalização semântica e simbólica, o qual constitui, segundo Albadalejo Mayordomo, um dos traços típicos da construção literária. Procurar-se-á aqui revisitar a escala de tons, temperaturas, regimes e movimentos aplicados ao motivo floral na poética florbeliana. É um espectro amplo de matizes emocionais, cromáticos e figurativos: entre o reconhecimento siderado da miraculosa presença da “Flor do sonho”, no Livro de mágoas, às rosas de Ispahan e o seu sabor a cinza, em Reliquiae.
************************************************************************************************************************************************************************************************************
Florbela Espanca. To be a Poet is to be a Flower
Abstract: In Florbela Espanca’s poetry, the floral motif appears early, as a preferred sign of discursivization of female subjectivity, whose is the unifying metaphor. In this paper we will try to observe the specific path of textual configuration of floral references, undergoing a significant process of semantic and symbolic intensification, which constitutes, for Albadalejo Mayordomo, one of the typical traits of literary construction. We will revisit here the scale of tones, temperatures, regimes and movements applied to the floral motif in Florbela’s poetics. It is a broad spectrum of emotional, figurative and chromatic hues, between the recognition of the miraculous presence of “Flor do sonho”, in Livro de mágoas, and the ash taste of the roses of Ispahan, in Reliquiae.
Keywords: Florbela Espanca; Femininity; Flower; Eros
Downloads
References
GARCÍA BERRIO, Antonio. Teoría de la literatura. Madrid: Cátedra, 1994.
BURGOS, Jean. Pour une poétique de l’imaginaire. Paris: Seuil, 1982.
ESPANCA, Florbela. Sonetos – edição completa com um estudo crítico de José Régio. Venda Nova: Bertrand, 1994.
NORONHA, Luzia Machado Ribeiro de. A recursividade do mito em Florbela Espanca. Callipole – revista de cultura, Lisboa, n. 21, p. 119-130, 2014.
PEREIRA, José Carlos Seabra. A face bela do impulso estranho. Obras Completas de Florbela Espanca – obra poética. Lisboa: Presença, 2009, p. 11-49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Navegações implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Navegações as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.