Silvina Ocampo’s child characters and her destabilizing writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46055

Keywords:

Silvina Ocampo, Storytelling, Writing, Children’s Characters

Abstract

In this article, I present the circumstances and narrative elements that have attracted the attention of the reading community in Silvina Ocampo’s short stories, especially when it comes to her child characters. I demonstrate that her narrative strength comes from the unexpected, the unusual, the peripheral and improbable voices, which, by expressing themselves, exposing what they feel, are capable of exploding all chronology, all logic. I emphasize, through the short stories analyzed, that transgressive writing is revealed by the structure that corrupts norms, language, conventions, the body, as revealed by the two collections of short stories recently published in Brazil. My aim with this text is to contribute to the studies and criticism that have put Silvina Ocampo’s work in the spotlight, to expand my enthusiasm and to motivate new reading practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Lima de Paula, PhD from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil.

Spanish language teacher at the Liberato Salzano Vieira Da Cunha Technical School Foundation, Novo Hamburgo (RS), Brazil, with a PhD in Spanish literature from UFRGS.

References

A ANTÍGONA. Inicio. Disponible en: https://antigona. pt/pages/a-antigona. Acceso en: 22 jun. 2023.

BICKER, Laura. Filipinas tem explosão de casos de abuso sexual infantil após pandemia. BBC News Brasil, Manila, 1 dic. 2022. Disponible en: https://www.bbc. com/portuguese/internacional-63811494. Acceso en: 5 marzo 2023.

BOROTO, Ivonicleia Gonçalves; SENATORE, Regina Célia Mendes. A sexualidade infantil em destaque: Algumas reflexões a partir da perspectiva freudiana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, São Paulo, 4 dec. 2019. Disponible en: https://periodicos.fclar.unesp. br/iberoamericana/article/view/12583/9451#toc. Acceso en: 18 dic. 2023.

DOMÍNGUEZ, Nora; MANCINI, Adriana. La ronda y el antifaz interactivo. Lecturas críticas sobre Silvina Ocampo. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2009.

GUIMARÃES, Rafael Eisinger. A escrita gendrada do gaucho nas narrativas transgressoras de Silvina Ocampo. Anu. Lit., Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 3851, 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7917.2014v19n2p38

GUIMARÃES, Rafael Eisinger. Corpo sem fim, escrita sem margem: a problematização da identidade feminina na narrativa de Silvina Ocampo. Letras, Santa Maria, v. 29, n. 59, p. 199-218, 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148537581

GUIMARÃES, Rafael Eisinger. Corpos em devir: o apagamento das fronteiras entre o animal e o humano nos contos de Silvina Ocampo. PPG Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SUL DE LITERATURA COMPARADA, 7., 2017, Porto Alegre. Anais Eletrônicos [...]. Porto Alegre, 2017. Disponible en: https://www.ufrgs.br/ppgletras/ coloquiosularquipelagos/artigos/57_Corposemdevir. pdf. Acceso en: 15 oct. 2023. 6

GUIMARÃES, Rafael Eisinger. Pampa, substantivo feminino: A reconfiguração da literatura gauchesca na narrativa de Silvina Ocampo. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

IGLESIAS, Raisa Gorgojo. Cuerpo, discurso y muerte en los cuentos de Silvina Ocampo. In: SANDE, E. González de; SANDE, M. González de (ed.). Mujeres en guerra / guerra de mujeres en la sociedad, el arte y la literatura. Sevilla: Arcibel, 2014.

FERNÁNDEZ, Belén Izaguirre. La narrativa de Silvina Ocampo en su contexto: confluencias y divergencias con una época. Tesis (Doctorado en Estudios Filológicos) – Universidad de Sevilla, Sevilla, 2017.

MANCINI, Adriana. Silvina Ocampo y el arte conjugado. Rassegna iberistica, Venezia, v. 46, n. 119, p. 83-94, 2023. DOI: https://doi.org/10.30687/Ri/2037-6588/2023/01/005

MANCINI, Adriana. Sobre los límites: Un análisis de La Furia y otros relatos de Silvina Ocampo. América: Cahiers du CRICCAL, Paris, n. 17, 1997. DOI: https://doi.org/10.3406/ameri.1997.2006

MARANGUELLO, Carolina. El régimen de la sombra: la mirada inquieta en algunos relatos de Silvina Ocampo. Revista de Literatura, História e Memória, Cascavel, v. 11, n. 17, p. 233-248, 2015.

MILLER, Alice. A revolta do corpo. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MOLLOY, Sylvia. Silvina Ocampo, La exageración Como Lenguaje. Sur, n. 320, oct. 1969. Disponible en: https:// vdocuments.mx. Acceso en: 20 sept. 2021.

MOLLOY, Sylvia. Simplicidad inquietante en los relatos de Silvina Ocampo. Lexis, Princeton, v. II, n. 2, dic. 1978. DOI: https://doi.org/10.18800/lexis.197802.005

OCAMPO, Silvina. A fúria e outros contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

OCAMPO, Silvina. As convidadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

OCAMPO, Silvina. Cuentos completos. Buenos Aires: Emecé, 2022.

OCAMPO, Silvina. El dibujo del tiempo: recuerdos, prólogos, entrevistas. Buenos Aires: Lumen, 2014.

PUNTE, María José. La niña queer, o de cómo Silvina Ocampo nos espía a través de Lucrecia Martel. Rosario: IIEGE (UBA); UCA, 2016.

RAMA, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. Montevideo: Fundación Ángel Rama: Arca Editorial, 1989.

SALA, Núria C. Para-textos corporales: Sobre los cuentos de Silvina Ocampo. Cuadernos de ALEPH, Barcelona, n. 2, p. 63-72, 2007.

ZINANI, Cecil Jeanine Albert; KNAPP, Cristina Löff (org.). Contos insólitos de mulheres latino-americanas: entrelaçados teóricos e críticos. Caxias do Sul: Educs, 2021.

ZORNIG, Silvia Maria Abu-Jamra. As teorias sexuais infantis na atualidade: Algumas reflexões. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 1, p. 73-77, jan./mar. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722008000100009

Published

2024-10-04

How to Cite

Lima de Paula, R. (2024). Silvina Ocampo’s child characters and her destabilizing writing. Letrônica, 17(1), e46055. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46055

Issue

Section

THERE ARE NOT STORIES FOR CHILDREN – REPRESENTATIONS OF CHILDHOOD IN LITERATURE, AUDIOVISUALS AND THE ARTS