Re-signifying the cry of independence through children’s literature

possible relations between “Independência ou morte”, by Pedro Américo (1888), Independência ou morte! by Juliana Faria (2006) and the contemporary historical novel of mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44316

Keywords:

Children's Literature, Painting, Formation of the literary reader, Hybrid narratives of history and fiction

Abstract

The objective of this article is to present a comparative study of the relations established between the painting “Independência ou morte” by Pedro Américo (1888) and the hybrid narrative of history and children’s fiction Independência ou morte!, by Juliana de Faria (2006). In the analyzed diegesis, Pedro Américo himself stands out as one of the characters, who explains details of his pictorial work that do not correspond to the official discourse. In this sense, the study of the relations between the historiographical discourse, children’s literature and the painting allow the young reader to have access, from the early years, to analyzes aimed at expanding knowledge, mainly about the use of language. In this way, we can corroborate the potential of the literary text, especially the
hybrid of history and children’s fiction, in the formation of a literary reader since the early years of Elementary School. We anchor our reflections on the premises of Lima (2006), Palermo (2013), Samoyault (2008), Mendoza Fillola (1994), Fleck (2017), among others. We consider that the Brazilian hybrid narratives of history and fiction produced for children’s readers can revisit the past, locate elements or spaces that give us the possibility of re-signifying traditional history, in addition to collaborating, in a concrete way, in the expansion of knowledge.

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Author Biographies

Cristian Javier Lopez, UEMA, PGL-bolsista CAPES/BRASIL, Caxias, MA, Brasil

Pós-doutorando em Literatura, Memória e Cultura, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), bolsista CAPES/BRASIL. Doutor em Estudos literários pela Universidade de Vigo (UVIGO/Espanha) em cotutela de tese internacional com a Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE/Brasil). Integrante do grupo de pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização".

Carla Cristiane Saldanha Fant, UNIOESTE, PPGL, Cascavel, PR, Brasil.

Doutoranda em Letras/UNIOESTE, Cascavel-PR. Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização

Rosângela Margarete Scopel da Silva, UNIOESTE, PPGL, Cascavel, PR, Brasil

Doutoranda em Letras/UNIOESTE, Cascavel/PR. Integrante do grupo de pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”.”.

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Published

2023-08-21

How to Cite

Lopez, C. J., Fant, C. C. S., & Scopel da Silva, R. M. (2023). Re-signifying the cry of independence through children’s literature: possible relations between “Independência ou morte”, by Pedro Américo (1888), Independência ou morte! by Juliana Faria (2006) and the contemporary historical novel of mediation. Letrônica, 16(1), e44316. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44316

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil contemporânea