The role of syntactic and prosodic boundaries in comma placement in surveys
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.42611Keywords:
comma, phonology, syntax, Portuguese, Junior High SchoolAbstract
This research discusses comma presence and absence in double schema in survey texts, written by students in the last year of Junior High School in a public school in the state of São Paulo. Commas in double schema are characterized by their occurrence on the right and left boundaries of a structure that is syntactically embedded or displaced in regard to the SVO order. The presence and absence of commas in syntactic boundaries were mapped and the prosodic boundaries were identified based on domain formation algorithms. Two questions guided the study: a) when there is a comma, which syntactic and prosodic boundaries can be identified?; b) when there is no comma, what syntactic and prosodic boundaries can be identified? We found that the (conventional) presence of commas tends to be favored by the coincidence between syntactic and intonational phrase (IP) boundaries, especially when the semantic-enunciative function of the comma is detected, and the (unconventional) absence of commas to be motivated by the non-coincidence between syntactic and prosodic boundaries. These results are similar to those described in studies which analyzed commas in texts of argumentative and report genres, but the percentage of conventional commas in the survey texts was lower than the ones from argumentative and report genres.
Downloads
References
BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 1999.
CARVALHO, Tainan Garcia. Usos de vírgulas em textos do Ensino Fundamental II: um estudo longitudinal. 2019. 174 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, 2019.
CHAFE, Wallace. Punctuation and the Prosody of Written Language. Written Communication, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 395-426, 1988. https://doi.org/10.1177/0741088388005004001 DOI: https://doi.org/10.1177/0741088388005004001
CORRÊA, Manoel Luís Gonçalves. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CUNHA, Celso; CINTRA, Lindley. Nova gramática do português contemporâneo. Rio de Janeiro: Lexikon, 2017.
DAHLET, Véronique. As (man)obras da pontuação: usos e significações. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.
ESVAEL, Eliana; PAULA, Orlando. Produção escrita de formandos do curso de letras: a função enunciativa da vírgula. In: PUZZO, Miriam Bauab.; KOZMA, Eliana Viana Brito; UYENO, Elzira Yoko. (org.). Os sinais de pontuação e seus efeitos de sentido: uma abordagem discursiva. Pontes: 2014. p. 33-62.
FERNANDES, Flaviane Romani. Ordem, focalização e preenchimento em português: sintaxe e prosódia. 2007. 415 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
FERREIRA, Beatriz. Rota de Gramaticalização dos advérbios ainda e sempre. Filologia e Linguística Portuguesa, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 505-516, dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v13i2p505-516. Acesso em: 6 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v13i2p505-516
FRAIZER, Lyn; CARLSON, Katy; CLIFTON, Charles. Prosodic phrasing is central do language comprehension. Trends in Cognitive Science, [S. l.], v. 10, n. 6, p. 244-249, jun. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tics.2006.04.002. Acesso em: 12 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2006.04.002
FROTA, Sonia. Prosody and focus in European Portuguese. Phonological phrasing and intonation. New York: Garland Publishing, 2000.
GONÇALVES, Carlos Alexandre. Foco e topicalização: delimitação e confronto de estruturas. Rev. Est. Ling., Belo Horizonte, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 31-50, jan./jun. 1998. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.7.1.31-50
HALLIDAY, Michael. Spoken and Written Language. Oxford: Oxford University Press, 1989.
ILARI, Rodolfo. A categoria advérbio na gramática do português falado. Alfa: Revista de Linguística, São Paulo, v. 51, n. 1, p. 151-174, 2007. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1430. Acesso em: 12 jan. 2022.
LUFT, Celso Pedro. A vírgula: considerações sobre o seu ensino e o seu emprego. São Paulo: Ática, 1998.
MARCUSCHI, Luís Antonio. Da fala para a escrita. Atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2000.
NESPOR, Marina; VOGEL, Irene. Prosodic Phonology. Dordrecht: Foris Publications, 1986.
NUNBERG, Geoffrey. The Linguistics of Punctuation. United States: CSLI (Center for the Study or Language and Information), 1990.
ROCHA, Iuta. O sistema de pontuação na escrita ocidental: uma retrospectiva. DELTA, [S. l.], v. 13, n. 1, fev. 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44501997000100005. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44501997000100005
SANDALO, Filomena; TRUCKENBRODT, Hubert. Some notes on phonological phrasing in Brazilian Portuguese. DELTA, [S. l.], v. 19, n. 1, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44502003000100001. Acesso em: 12 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502003000100001
SELKIRK, Elizabeth. Phonology and Syntax: the relation between sound and structure. Cambridge: The MIT Press, 1984.
SERRA, Carolina Ribeiro. Realização e percepção de fronteiras prosódicas no português do Brasil: fala espontânea e leitura. 2009. 241 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
SIMONE, Raffaele. Riflessioni sulla virgola. In: ORSOLINI, Margherita e PONTECORVO, Clotilde (ed.) La Costruzione Del Testo Scritto Nei Bambini. Florença: La Nuova Itália, 1991. p. 219-232.
SONCIN, Geovana Carina Neris. Os usos da vírgula em textos de alunos da última série do ensino fundamental. 2008. 71 f. Relatório Final da Bolsa de Iniciação Científica da FAPESP (Processo FAPESP: 08/04683-7) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2008.
SONCIN, Geovana Carina Neris; TENANI, Luciani. Emprego de vírgula e prosódia do Português Brasileiro: aspectos teórico-analíticos e implicações didáticas. Filologia e Linguística Portuguesa, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 473-493, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p473-493. Acesso em: 12 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p473-493
TENANI, Luciani. 2015. Banco de Dados de Escrita do Ensino Fundamental II. In: Textus. [S. l.], [20--]. Disponível em: http://www.convenios.grupogbd.com/redacoes/Login. Acesso em: 12 jan. 2022.
TENANI, Luciani. Domínios prosódicos no português do Brasil: implicações para a prosódia e para a aplicação de processos fonológicos. 2002. 317 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
TENANI, Luciani; LONGHIN-THOMAZI, Sanderleia. Oficinas de Leitura, Interpretação e Produção Textual no Ensino Fundamental. Em Extensão. Uberlândia, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 20-34, jul. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REE-v13n12014_rel02. Acesso em: 12 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v13n12014_rel02
TENANI, Luciani; PAIVA, Nayra Cristina. Vírgulas em esquema duplo em textos argumentativos: aspectos sintáticos e prosódicos. Veredas – Revista De Estudos Linguísticos, [S. l.], v. 24, n. 3, p. 294-321, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/31825. Acesso em: 12 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2020.v24.31825
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.