The PFL course materials

towards a plural perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.41127

Keywords:

Portuguese as a Foreign Language (PFL), multicentric languages, course materials

Abstract

The teaching materials produced by the Portuguese as a Foreign Language Teacher's Portal (PPPLE) constitute a very rich resource, as they are didactic units (UD) published as Open Educational Resource (REA) from different countries and cultures. Thus, in this qualitative and exploratory research, we focused on three UD, from each Portuguese-speaking country present in the PPPLE, to reflect on their proposals, didactic directions and possibility(ies) of use beyond the territories where they were created. We start from the review of researches that have already examined the PPPLE and review its history, and then present our analysis in the light of a PFL teaching that must consider a multicultural and global reality. As a result, we found that the PPPLE is, effectively, a pluricentric and intercultural project, however, these characteristics are not necessarily found in its UD. In other words, even though we have teaching materials from different cultures and varieties of Portuguese, they mostly end up encapsulated in their micro contexts and do not include a language practice that is concretely plural and intercultural. With this article, we would like to open a dialogue on adaptations of the PPPLE portal material for plural and intercultural contexts, with the intention of promoting positive reflection and dissent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdilena Rammé, Universidade Federal da Integração Latino-American (UNILA), Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil

Doutora e Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), em Curitiba, PR, Brasil. Professora na Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA), em Foz do Iguaçu, PR, Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa Liña: Estudos em interlíngua, línguas próximas e em contato na UNILA.

Fernanda Deah Chichorro Baldin, Universidade Federal Tecnológica do Paraná (UTFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), em Curitiba, PR, Brasil; mestre em Estudos Literários pela UFPR. Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Coordenadora do Programa de Extensão de Português para Falantes de Outras Línguas (PFOL), da UTFPR, Campus Curitiba (CT).

References

ARAÚJO, Vanessa Christina. Elaboração de roteiro didático a partir do PPPLE: relato de experiência e suas implicações. 2016. 133 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

BATORÉO, Hanna J. Que gramática(s) temos para estudar o Português língua pluricêntrica? Revista Diadorim, Rio de Janeiro, v. 16, dez. 2014. Disponível em: http://www.revistadiadorim.letras.ufrj.br. Acesso em: 13 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.35520/diadorim.2014.v16n0a4023

BIZARRO, Rosa; BRAGA, Fátima. Educação intercultural, competência plurilíngue e competência pluricultural: novos desafios para a formação de professores de línguas estrangeiras. In: Secção de Estudos Franceses do Departamento de Estudos Portugueses e de Estudos Românicos (org.). Estudos em homenagem ao Professor Doutor António Ferreira de Brito. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2004. p. 57-69. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/8830/2/4373.pdf. Acesso em: 13 jun. 2021.

CANDELIER, Michel. CARAP – Cadre de Référence pour les Approches Plurielles des Langues et des Cultures. Strasbourg: Conseil de l’Europe, 2007.

CLYNE, Michel. Pluricentric Languages: Differing norms in different nations. Berlin: Mouton de Gruyter, 1992. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110888140

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: aprendizagem, ensino e avaliação. Porto, Portugal: Edições Asa, 2001. Disponível em: https://area.dge.mec.pt/gramatica/Quadro_Europeu_total.pdf. Acesso em: 13 jun. 2021.

DE MOURA OLIVEIRA, Eliane Vitorino. O Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE): didatização de vozes e culturas. Revista Diálogos, [S. l.], v. 9, n. 3, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/12613. Acesso em: 16 dez. 2022.

DE OLIVEIRA, Gilvan Müller; DE JESUS, Paula Clarice Santos Grazziotin. Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica. Domínios de Lingu@gem, [S. l.], v.12, n. 2, p. 1043-1070, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-13

DIETZ, Gunther. Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: Una aproximación antropológica. México: FCE, 2012.

ESCUDÉ, Pierre; JANIN, Pierre. L’Intercompréhension, clé du plurilinguisme. Paris: CLE international, 2010.

FAUNDEZ, A.; FREIRE, P. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GNERRE, Maurizzio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

INSTITUTO INTERNACIONAL DA LÍNGUA PORTUGUESA. Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE). Plataforma on-line para compartilhamento de recursos e materiais para o ensino-aprendizagem do PLE/PLNM. [S. l.]: [2019?]. Disponível em: https://ppple.org/o-portal. Acesso em: 13 jun. 2021.

MENDES, Edleise. Pluricentrismo linguístico, ensino e produção de materiais de Português LE no PPPLE. In: ALVAREZ, M. L. O.; GONÇALVES, L. (org.). O Mundo do Português e o Português no Mundo Afora: especificidades, implicações e ações. Campinas: Pontes, 2016. p. 293-310.

REIS, Luana Moreira. Através do espelho: o portal do professor de português língua estrangeira/língua não materna (PPPLE) sob uma ótica pluricêntrica e intercultural. 2015. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

SOUZA, Rudson Edson Gomes de. Didática do plurilinguismo: efeitos da intercompreensão de línguas românicas na compreensão de textos escritos em português. 2013. 180 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

Published

2023-07-17

How to Cite

Rammé, V., & Deah Chichorro Baldin, F. (2023). The PFL course materials: towards a plural perspective. Letrônica, 16(1), e41127. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.41127

Issue

Section

Seção Livre