Interart poetics: on the literary creation thresholds
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33377Keywords:
Interart poetics. Hybrid poetics. Literary creation thresholds.Abstract
The confluence between visual and verbal communication and the hybridism of texts in the contact between word and image represent a perspective
that is being rediscovered in literary and cultural studies. This dialogue, as much innovative as it seems to be, is not a novelty in the field of arts not even in literature since, from a historical perspective, artistic thresholds are part of the History of Knowledge and Art. Hybrid and interartistic narratives are composed of newspaper articles, drawings, photographs, maps and a peculiar textual provision that goes beyond the traditional conception of what is meant by novel. By incorporating, above all, other artistic manifestations, such works are called hybrid and interartistic narratives, and this article intends to reflect on this plural and heterogeneous writing movement.
Downloads
References
BARBERENA, Ricardo. Limiarologia: das luzes às soleiras. In: BARBERENA, Ricardo, CARNEIRO, Vinícius (org.). Das luzes às soleiras: perspectivas críticas na literatura brasileira
contemporânea. Porto Alegre: Luminara Editorial, 2014. p. 9-31.
BARTHES, Roland. Aula. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2007.
CARVALHAL, Tania Franco. Literatura comparada e teoria literária: intertextualidade e comunidades interliterárias. Revista TB, Rio de Janeiro, n. 114-115, p. 29-38, jul./dez. 1993.
COSTA, Luís Cláudio. O artista an-arquivista: os dispositivos de coleção na arte contemporânea. Revista Porto Arte, Porto Alegre, v.18, n.30, p. 77-90, 2011.
FOER, Jonathan Safran. Extremamente alto & incrivelmente perto. Tradução de Daniel Galera. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.
JENNY, Laurent. A estratégia da forma. In: Intertextualidades. Coimbra: Livraria Almedina, 1979.
MACEDO, Ana Gabriela, GROSSEGESSE, Orlando (orgs.) Poéticas Inter-Artes: do texto à imagem, ao palco, ao écran. Braga: Universidade do Minho|Centro de Estudos Humanísticos, 2006.
MITCHELL, W.J.T. No existen medios visuales. In: BREA, José Luís. Estudios visuales: La epistemología de la visualidade n la era de la globalización. Ediciones Akal: Madrid, 2005.
REY, Jean-Michel. Valéry: Os exercícios do espírito. Tradução de Paulo Neves. In: NOVAES, Adauto (org.). Artepensamento. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
SCHAPOCHNIK, Nelson. Cartões-postais, álbuns de família e ícones da intimidade. In: SEVCENKO, Nicolau (org.). História da vida privada no Brasil: vol. 3. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SOULAGES, François. A cocriação. In: Estética da Fotografia: perda e permanência. Tradução de Iraci D. Poleti e Regina Salgado Campos. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
SOUSA, Carlos Mendes de. Clarice Lispector: pinturas. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.
VALÉRY, Paul. Degas dança desenho. Tradução Christina Murachco e Célia Euvaldo. São P aulo: Cosac Naify, 2012.
VALÉRY, Paul. Introdução ao método de Leonardo da Vinci. Lisboa: Nova Vega, 2005.
XAVIER, Valêncio. Minha mãe morrendo e o menino mentido. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
XAVIER, Valêncio. Rremembranças da menina de rua morta nua. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.