Profanated portraits: an analyze about death and photograph in Carlos Drummond de Andrade’s poetry
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.32893Keywords:
Photography. Death. Carlos Drummond de Andrade.Abstract
The purpose of this article is to identify the functions that photography plays in the relation that Drummond’s lyric self establishes with death in the poems “Os mortos” from Lição de coisas (1962), “Os mortos de sobrecasaca” from Sentimento do mundo (1940), “Os rostos imóveis” from José (1940) and “Necrológio dos desiludidos do amor” from Brejo das almas (1932),using the perspective of Giorgio Agamben (2007) Susan Sontag (2004), Georges Didi-Huberman (1998) and Joan Fontcuberta (2010). The methodology we use is the bibliographic one from the comparative studies perspective. This paper argues that photography, as a Drummond theme, will go against the common discourse on photography, in which it is seen as a mere representation of reality or as a faithful and reliable record of the past. Thus, it will present itself as a fragile device which constantly reminds him of the impossibility of permanence of memory, contributing to a continuous mismatch between the lyrical self and the dead, which is expressed in an ironic and defiant tone, as well as in a difficulty of elaborating the past.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Elogio da profanação. Profanações. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa. Rio de janeiro: Nova fronteira, 2007.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas Vol 1. Trad.: Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BENJAMIN, Walter. Sobre alguns motivos na obra de Baudelaire. Baudelaire e a modernidade. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BLUME, Sandro. Fotografia mortuária e imagens da boa morte. Revista Brasileira de História das Religiões. Maringá, v. 5, n.15, 2013.
BRIZUELA, Natalia. Depois da fotografia: uma literatura fora de si. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O rosto e a terra: onde começa o retrato, onde se ausenta o rosto. Porte Arte Revista de Artes Visuais. Trad. Sonia Taborda. Porto Alegre: v.9, n. 16, p. 61-82, 1998.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem queima. Trad. Helano Ribeiro. Curitiba: Medusa, 2018.
FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas: fotografia e verdade. Trad. Maria Alzira Brum Lemos. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.
FONTCUBERTA, Joan. A câmara de Pandora: a fotografia depois da fotografia. Trad. Maria Alzira Brum Lemos. Barcelona: Gustavo Gili, 2010 [kindle edition].
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: 3a edição revista. Ateliê Editorial, 2014.
SANTIAGO, Silviano. Introdução à leitura dos poemas de CDA. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa. Rio de janeiro: Nova fronteira, 2007.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003 [Kindle edition].
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004 [Kindle edition].
VAILATI, Luiz. As fotografias de “anjos” no Brasil do século XIX. Anais do Museu Paulista. São Paulo. N. Sér. v.14. n.2.p. 51-71. jul.-dez. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.