Phenomenology and Hermeneutics: challenging education?
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.28372Keywords:
Phenomenology. Hermeneutics. Education. Digital Technologies.Abstract
This paper develops the challenge that the creative imagination points out to the
reductionism position of the mere association of technology in the core of education. We analyze the works of Ricoeur, Gadamer, and Habermas on phenomenology and
hermeneutics to surpass the descriptive position and the self-statements of the
Pedagogy discourses. The hermeneutics asks for a comprehensive position to link the traditional knowledge about e education and the complexity of the new paradigms that state the introduction of the virtual resources on education.
Downloads
References
CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.
CASTRO, Maria Gabriela Azevedo. Imaginação em Paul Ricoeur. Lisboa:
Instituto Piaget, 2003.
GADAMER, Hans-Geörg. La educación es educarse. Tradução de Francesc
Pereña Blasi. Barcelona: Paidós Ibéra, 2000.
GADAMER, Hans-Geörg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3. ed. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 1999. https://doi.org/10.7443/problemata.v9i1.38866 DOI: https://doi.org/10.7443/problemata.v9i1.38866
GADAMER, Hans-Geörg. Verdade e método II: complementos e índice. Tradução de Ênio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2002.
HABERMAS, Jürgen. Ciencia y técnica como “ideología”. 2. ed. Madrid: Editorial Tecnos, 1994.
HABERMAS, Jürgen. Dialética e hermenêutica: para a crítica da hermenêutica de Gadamer. Porto Alegre: L&PM, 1987b.
HABERMAS, Jürgen. La lógica de las ciências sociales. 3. ed. Madrid: Tecnos, 1996.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom
Quixote, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Rio de Janeiro: Tempo
Brasileiro, 1990a.
HABERMAS, Jürgen. Teoría de la ación comunicativa I: racionalidad de la
acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987a.
HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. 2. ed. Tradução
de Milton Camargo Mota. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2002.
HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.
HUSSERL, Edmund. Meditações cartesianas: introdução à fenomenologia.
Tradução de Frank de Oliveira. São Paulo: Madras, 2001.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia. São Paulo: Paulus, 2010. https://doi.org/10.5902/231630546093 DOI: https://doi.org/10.5902/231630546093
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: 34, 1993.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? Tradução de Paulo Neves. São Paulo: 34, 1996.
LUFT, Eduardo; PIZZ ATTO, Rosana. Concretude e virtualidade nossas liberdades na era da internet. Veritas, Porto Alegre, v. 63, n. 2, p. 544-574, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2018.2.32133 DOI: https://doi.org/10.15448/1984-6746.2018.2.32133
MARTINI, Rosa Maria Filippozzi. Paul Ricoeur: metáfora e metafísica. Filosofia Unisinos, São Leopoldo, v. 15, n. 3, p. 210-225, set./dez. 2014. https://doi.org/10.4013/fsu.2014.153.04 DOI: https://doi.org/10.4013/fsu.2014.153.04
PALMER, Richard E. Hermenêutica: o saber da filosofia. Rio de Janeiro: Edições 70, 1997.
RICOEUR, Paul. La mémoire, L’Histoire, L’Oublie. Paris: Du Seuil, 2000.
RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.
RICOEUR, Paul. Sí mismo como outro. Madrid: Siglo XXI, 1996.
STEIN, Ernildo. Aproximações sobre a hermenêutica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.
STEIN, Ernildo. Exercícios de fenomenologia. Ijuí: Unijuí, 2004.
TREVISAN, Amarildo L. Filosofia da educação: mímesis e razão comunicativa. Ijuí: UNIJUÍ, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Veritas implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Veritas as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited. Copyright: © 2006-2020 EDIPUCRS</p