Catholic Church and digital culture as a space for evangelization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2023.1.44465

Keywords:

Catholic Church, Digital Culture, . Evangelization, Communication

Abstract

The article addresses the influence of digital culture on the evangelization of the Catholic Church. This is a bibliographical reflection that aims to explain part of the cultural changes that have emerged in recent years and that lead to changes in religious behavior. The popularizations of the internet, social networks, digital means of communication are a phenomenon that encompasses religiosity, the transmission of its message of conversion and profession of faith. It is understood that the new ways of communication, languages, technologies and interactivity affect the human relationship with God and the perceptions about the sacred. We evaluate this dimension of evangelization and digital culture from the Second Vatican Council, which proposes a dialogue with society and with the advancement of other sciences. From Inter Mirifica, the Church opened up to immerse itself in social communication (and consequently digital). Cyberculture presents itself as a means of evangelization that must be deepened by the Church. There are channels and networks that are the result of studies and follow the doctrine of faith, but numerous digital influencers, speakers, among others, who deserve and need attention so that there are no discrepancies in the announcement of the Good News message. The article aims to reflect on religious communication and interactive culture that respects Catholic ethics and principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renê Augusto Vilela da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutorando em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo/SP, Brasil. Mestre em Teologia pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE), Belo Horizonte/MG, Brasil. Bolsista da FUNDASP.

References

ALBUQUERQUE, Ludimila Carneiro; SANTOS, Deyse Luciano de Jesus. Lives da fé: as fronteiras entre a igreja e a comunicação virtual em tempo de isolamento social. Folha de Rosto, v. 6, n. 2, p. 32-43, 2020.

AZEVEDO, Bonnie Moraes Manhães de; FERREIRA, Raphael da Silva. Redes sociais e religião: a Igreja Católica diante da sociedade imagética conectada. Numem, Juiz de Fora, v. 21, n. 1, p. 62-80, 2018.

BISPO, Raphael. Na corrente midiática da fé: comunicação de massa e dinâmicas contemporâneas do testemunho evangélico. Horizonte Antropológico, Porto Alegre, n. 52, p. 249-277, 2018.

BRUSTOLIN, Leomar Antônio. Eucaristia na era digital: a questão da presença e da participação. Teocomunicação, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 322-342, 2012.

BRUSTOLIN, Leomar Antônio. O senso religioso na era digital: a nova ambiência da fé. Horizonte, Belo Horizonte, v. 14, n. 42, p. 497-517, 2016.

CONCÍLIO VATICANO II. Decreto Inter Mirifica sobre os Meios de Comunicação Social. Vaticano, Vaticano, 1966. Disponível em: https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decree_19631204_inter-mirifica_po.html. Acesso em: 30 abr. 2023.

CONSELHO EPISCOPAL LATINO-AMERICANO. Documento de Aparecida: texto conclusivo da V Conferência Geral do Episcopado Latino Americano e do Caribe. 4. ed. São Paulo: Paulus, 2007.

DÍEZ, Felicísimo Martínez. Teologia da Comunicação. São Paulo: Paulinas, 1997.

EVOLVI, Giulia; SOUZA, Marco Túlio de; TUDOR, Mihaela Alexandra. Mídia, religião e religiosidade na era digital. Revista Tropos, Rio Branco, v. 10, n. 1, p. 1-14, 2021.

FRANCISCO, Papa. Mensagem do Papa Francisco para o LIII Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Vaticano, 2019. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20190124_messaggio-comunicazioni-sociali.html. Acesso em: 30 abr. 2023.

FRANCISCO, Papa. Mensagem do Papa Francisco para o LIV Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Roma, 2020. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20200124_messaggio-comunicazioni-sociali.html. Acesso em: 30 abr. 2023.

FRANCISCO, Papa. Mensagem do Papa Francisco para o LV Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Roma, 2021. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20210123_messaggio-comunicazioni-sociali.html. Acesso em: 30 abr. 2023.

FRANCISCO, Papa. Mensagem do Papa Francisco para o LVI Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Roma, 2022. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/20220124-messaggio-comunicazioni-sociali.html. Acesso em: 30 abr. 2023.

GIORDAN, Giuseppe; PACE, Enzo. A religião como comunicação na era digital. Civitas, Porto Alegre, v. 12, n. 3, p. 418-438, 2012.

MELO, Mônica Santos de Souza. A utilização das redes sociais pela Igreja: novas formas de diálogo com o fiel. Gláuks, Viçosa, v. 15, n. 1, 2015.

PONTÍFICIO CONSELHO PARA COMUNICAÇÕES SOCIAIS. Ética na Publicidade. 2. ed. São Paulo: Paulinas, 2002.

PONTÍFICIO CONSELHO PARA AS COMUNICAÇÕES SOCIAIS. Igreja e Internet. 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2006.

PUNTEL, Joana. Cultura midiática e Igreja: uma nova ambiência. 2. ed. São Paulo: Paulinas, 2008.

PUNTEL, Joana. A Igreja a caminho na comunicação. Teocomunicação, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 221-242, 2011.

RODRIGUES, Luís Miguel Figueiredo. Evangelização e novas tecnologias. Theologica, Lisboa, série 2, v. 46, n.

, p. 289-328, 2011.

SBARDELOTTO, Moisés. Deus em bits e pixels: uma análise das interações comunicacionais em rituais online católicos. Acta Cientíica, Engenheiro Coelho, v.21, n. 2, p. 75-87, 2012.

VILELA, Renê Augusto da Silva. Diálogo entre ética e comunicação social: numa perspectiva religiosa. Jornada PHAES, São Paulo, v. 1, p. 60-65, 2021.

Published

2023-08-16