The true TikTok challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2023.1.43797

Keywords:

Tiktok, evangelization, challenge, Medellín

Abstract

Man, by his very nature, seeks diff erent means of social interaction throughout his life. Recently, the growing number of users of the TikTok application has not gone unnoticed by the Church, which sees everything as an opportunity to evangelize. For each new generation it is the mission of the Church to transmit the gospel to new people who come into this world. In the current context, younger generations are increasingly connected on social networks and, after the 2020 pandemic, many young people joined the use of the TikTok app as a means of personal entertainment and social interaction to alleviate the tensions generated by the atypical situation of widespread isolation. Although TikTok was not created as a means of evangelization, but as a means of entertainment, it is up to the Church to overcome this real challenge and manage with its fruitful creativity to transmit its message in these new places where people are, needing to know better their potential and limitations, as well as avoiding possible dangers that new technologies may present. To this end, certain principles and guidelines already addressed in the Medellín document can help provide clues to this new social communication medium called TikTok.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Arnellas Coelho, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP, Brasil.

Mestre em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), em São Paulo, SP, Brasil. Doutorando em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), em São Paulo, SP, Brasil. Membro do grupo de pesquisa Religião e Política no Brasil Contemporâneo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), em São Paulo, SP, Brasil. Bolsista CAPES.

References

ARISTÓTELES. Política. 3. Ed. Tradução de Mário da Gama Kury. Brasília: UNB, 1997.

CARR, Nicholas. A geração superficial: o que a Internet está fazendo com nossos cérebros. Tradução de Mônica Gagliotti Fortunato Friaça. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

CELAM – Conselho Episcopal Latino-Americano. Conclusões da Conferência de Medellín, 1968: trinta anos depois, Medellín é ainda atual? 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2010.

ESTUDO Revela que jovens alemães acham a igreja antiquada. Folha Gospel, [S. l.], 3 abr. 2008. Disponível em: https://folhagospel.com/estudo-revela-que-jovens-alemaes-acham-a-igreja-antiquada. Acesso em: 29 jun. 2022.

FERREIRA, Fábio. Aprender com Sentido: a Aprendizagem Multissensorial no Estudo dos Minerais como Ligação entre a Terra e a Saúde Humana. Orientadores: Clara Vasconcelos e Luís Cesariny Calafate. 2020. 52 f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Biologia e da Geologia no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário) –Universidade do Porto, Porto, 2020.

FRANCISCO. Evangelii Gaudium. In: Vatican. Roma, 24 nov. 2013. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html#Recursos_pedag%C3%B3gicos. Acesso em: 29 jun. 2022.

FRANCISCO. Mensagem do Papa Francisco para o LVI dia mundial das comunicações sociais. In: Vatican. Roma, 24 jan. 2022. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/20220124-messaggio-comunicazioni-sociali.html. Acesso em: 29 jun. 2022.

FREITAS, Felipe. Efeito TikTok: estudo mostra que nova geração não ouve músicas com mais de 3 minutos. Mundo Conectado, Florianópolis, 10 nov. 2021. Disponível em: https://mundoconectado.com.br/noticias/v/21486/efeito-TikTok-estudo-mostra-que-nova-geracao-nao-ouve-musicas-com-mais-de-3-minutos. Acesso em: 29 jun. 2022.

LONCOMILLA, Gina Viviane Mardones. TikTok e a presença do capital chinês na indústria fonográfica ocidental: um olhar pela economia política da internet. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., 2020, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-1967-1.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

MENINO de 12 anos que participou de desafio no TikTok morre após três semanas internado. Isto é, São Paulo, 16 abr. 2021. Disponível em: https://istoe.com.br/menino-de-12-anos-que-participou-de-desafio-no-TikTok-morre-apos-tres-semanas-internado. Acesso em: 29 jun. 2022.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. TikTok como novo suporte midiático para a aprendizagem criativa. RELAEC - Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 5-20, mar./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ipa/article/download/30795/21039. Acesso em: 29 jun. 2022.

SANTIAGO, Abinoan. TikTok vence Facebook e vira o aplicativo com mais downloads em 2020. In: CNN Brasil. São Paulo, 10 dez. 2020. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/tecnologia/TikTok-vence-facebook-e-vira-o-aplicativo-com-mais-downloads-em-2020. Acesso em: 29 jun. 2022.

SURDI JUNIOR, Cidney Antonio. Geração TikTok: muita tecnologia, pouca concentração. Locus online, Passo Fundo, 26 jun. 2021. Disponível em: https://www.locusonline.com.br/2021/06/26/geracao-TikTok-muita-tecnologia-pouca-concentracao. Acesso em: 29 jun. 2022.

TURNER, Anthony. Generation Z: Technology and Social Interest. The Journal of Individual Psychology, [S. l.], v. 71, n. 2, p.103-113, 2015. DOI: https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021

Published

2023-02-27