Youth training in the hybrid confessional university environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2020.1.37388

Keywords:

Youth formation, Hybrid teaching, Confessional university, Edith Stein

Abstract

This article presents the concept of youths from the perspective of some sciences and culture lived in the confessional universities context. I raises the question about the about the strategic role of universities in the process of forming young people in Brazilian society, considering the christian point of view of a more human and supportive society and the need of a hybrid education. It points out contributions and challenges expressed in some contemporary documents of the Catholic Church’s teaching. The proposed reflection approach the question of the youth using the phenomenological methodological perspective. In conclusion, that it is imperative to experience the empathic dialog to fulfill the mission of the confessional IES as a co-responsible agent in the human whole formation.

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Author Biography

Vera Fátima Dullius, FAE Centro Universitário, Curitiba, PR, Brasil.

Doutorado em Teologia na Pontifícia Universidade Católica do Paraná na linha de pesquisa Teologia e Sociedade (2019). Realiza pesquisas em Edith Stein, consciência, fenomenologia e formação docente. Cursa MBA Educação Híbrida, Metodologias e Gestão da Aprendizagem. Mestre em Educação (2007) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa de Gestão e Políticas Educacionais. A Dissertação trata das “Políticas de Formação Docente: oferta da formação inicial no Rio Grande do Sul e a relação com as demandas da Educação Básica”. Graduada em Pedagogia (1996) e Administração de Empresas (2011). Especialista em Psicopedagogia Institucional (1998). Exerceu funções de direção de escola de Educação Básica, assessoria pedagógica e gestão de Projetos Sociais. Experiência em Direção Geral e Direção Acadêmica de Instituição de Ensino Superior. Exerce docência em cursos superiores. Coordenação de Curso e atualmente Coordena o Núcleo de Educação a Distância da FAE Centro Universitário, Curitiba-Paraná. Experiência na área de Educação com ênfase em legislação, empreendedorismo, políticas de formação docente, formação humana, gestão educacional, planejamento e avaliação do Ensino Superior e Educação a Distância. Desenho Educacional de material didático para

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Published

2020-10-29

Issue

Section

Juventude e Contemporaneidade – Experiência Humana, Comunitária E Pastoral